Az Ausom GX1 izgalmas megjelenésével és néhány innovatív megoldásával új trónkövetelő lehet a jó ár-érték arányú elektromos rollerek kedvelői között. Hogy miért? Tesztünkből kiderül!
Az Ausom egy teljesen friss név az európai piacon, és mint minden új márkának vagy terméknek, nagyon fontos a megfelelő háttérrel kitűnni a sorból. Ez aligha okoz majd gondot az Ausom GX1 elektromos rollernek, hiszen ez a jármű több tekintetben is felhívja magára a figyelmet.
Megfizethető ára ellenére ugyanis egy sor olyan megoldást kínál, ami még vagy nem jutott az eszébe a nagyobb gyártóknak, vagy csak egyszerűen nem alkalmazzák. Ilyen például a lengőkaros felfüggesztés vagy a több ponton összecsukható kormányszerkezet, amivel rengeteg hely megspórolható.
Ne szaladjunk azonban ennyire előre, lássuk inkább szép sorjában, hogy mit tud a gyakorlatban ez a különleges megjelenésű elektromos roller!
Ausom GX1
Motor erő | 500 watt |
Motor típus | Elektromotor |
Töltési idő | 12 óra |
Akkumulátor-kapacitás | 15.6 Ah |
Termék súlya | 22 kilogramm |
Max. megtehető távolság (gyári adatok szerint) | 65-80 kilométer |
Max. terhelhetőség | 120 kilogramm |
Gumiabroncs méret | 9″ |
Sebességi fokozatok | 3 |
Max. sebesség | 25 km/h |
A figyelemfelkeltő küllem önmagáért beszél
Azon túl, hogy a roller alapos csomagolásban érkezett, teljesen összeszerelt állapotban bontottuk ki, így nekünk csak a kormányt kellett beállítanunk az első indítás előtt és már pörgethettük is bele a kilómétereket.
Pontosabban pörgettük volna, hiszen előbb megakadt a szemünk a jármű elragadó megjelenésén. Túlzás nélkül nevezhetjük figyelemfelkeltőnek a termékdizájnt, és nemcsak szürkés-zöldes alapszíne, hanem futurisztikus megoldásai miatt is.
Elég csak ránézni a lengőkaros felfüggesztésekre, a hátsó lábtámaszra, a kormányrúdra, a sárvédőkön elhelyezett karbonhatású díszítésekre vagy az elképesztően ötletesen kidolgozott világításrendszerre, hiszen korábban még soha nem láttunk olyan megoldást, hogy valaki az egész kormányoszlopot LED csíkkal lássa el.
Az Ausom azonban meglépte, de hatékonyságáról és a világításhoz kapcsolódó egyéb tudnivalókról később még beszélünk.
Külön kiemelnénk a termék anyagminőségét is, hiszen minden fémből vagy erős műanyagból van rajta, a csavarokat sem rejtette el a gyártó, így jól látni, hogy minden elemet hány helyen rögzítettek, szóval valóban stabil hatást kelt az egész.
A három ponton hajlítható kormányszerkezet igazi különlegesség
A legtöbb elektromos roller a piacon egy ponton összehajtható vázszerkezettel rendelkezik. Ez annyit jelent, hogy a legtöbbször a kormányt ráhajtjuk a vázra, amivel rengeteg helyet spórolhatunk ugyan, de a tárolhatóság szempontjából a kilógó kormányrudak komoly fejtörést okozhatnak.
Az Ausom GX1 különlegessége azonban, hogy nemcsak a komplett kormányrudat hajthatjuk le – méghozzá könnyedén –, hanem a kormány fogantyúit is összecsukhatjuk, amihez hasonló megoldást még nem láttunk a piacon.
A NAVEE rendelkezik még olyan modellekkel, amelyeken a kormány felső része elforgatható, de az Ausom megoldása sokkal praktikusabb ennél.
Sőt mi több, a komplett kormányszerkezet úgy hajlik, hogy a kerék is emelkedik vele együtt, ami a szállíthatóság és a tárolhatóság szempontjából szintén rengeteg helyet megspórolhat a tulajdonosok számára.
Az Ausom GX1 elektromos roller a gyakorlatban
Nem gyors, de kellemesen erős
Az Ausom GX1 elektromos roller erejét egy 500W-os szénkefés motor biztosítja. A hajtást a hátsó tengelyen helyezte el a gyártó, ami szintén nem szokványos a legtöbb ilyen járműhöz mérten.
A roller végsebessége 25 km/h, ami elsőre nem tűnhet túl soknak, de aki ismeri a jogszabályokat az pontosan tudja, hogy miért van ez így, illetve miért lett 22 kilogrammra optimalizálva a tömeg:
az Ausom GX1 elektromos roller kötelező biztosítás nélkül is jogszerűen használható a forgalomban.
A teljesítményt három fokozatban tudjuk szabályozni. Az egyes módban maximum 12 km/h-val hajt a jármű, amit ezért egyszerűen séta üzemmódnak neveztek el. A kettes mód egy kicsit gyorsabban, maximum 19 km/h-val tudja hajtani a rollert, míg a végsebességet a hármas fokozatban tudjuk kisajtolni belőle.
Bár a sebesség korlátozott, az erőteljes motor miatt azonban nyomatékból nem szenved hiányt. Emelkedőn felfelé egy kicsit talán lomhább, de azért érezni, hogy dolgozik. Itt talán elkélt volna még néhány extra lóerő.
Összességében jól vette az akadályokat, pedig 68 kilogrammos testsúllyal terheltük. Nyilván a teljesítménye nagyobb tömeg esetén némileg változhat, noha a gyártó szerint akár 120 kilogrammos személyek is használhatják.
A legjobb teljesítményt egyébiránt sima aszfaltozott felületen hozhatjuk ki belőle, de kipróbáltuk enyhe terepen, földúton is, és nem okozott neki gondot.
Érdekessége, hogy bár tempomatot találhatunk rajta, azt nem mi szabályozhatjuk, automatizáltan kapcsol. A lényege, hogy három másodpercig megtartjuk pozícióban a gázkart és a roller felveszi a sebességet.
A dupla lengőkaros felfüggesztés nagyon jól működik
A lengéscsillapítás hiánya nagyon sok roller menetkomfortját negatívan befolyásolja, de az Ausom GX1 esetében alkalmazott lengőkaros felfüggesztések nagyszerűen teszik a dolgukat.
Rendkívül magabiztossá teszik a rollert menet közben, jól elnyelik a kisebb úthibákat, a fix felfüggesztésű típusokkal ellentétben nem rázza az ember kezét még nagy tempónál sem, így a stabilitás szempontjából is jelesre vizsgázott előttünk.
Egyedül földes úton okozott egy kis fejtörést, a nagyobb úthibákat például nem tudta megfelelően elnyelni, de még így is jobb, mintha nem lenne.
A kormány jól felszerelt és kényelmes
A kormányról fentebb már írtuk, hogy nagyon különleges kialakítást kapott az összecsukhatóság tekintetében, de fontosnak tartjuk még kiemelni itt a felszereltségét, illetve állíthatóságát.
Mi 181 centiméterrel teszteltük és nagy öröm volt, hogy tudtuk állítani a magasságát, hiszen a kormány a talptól akár 90-120 centire is elhelyezhető a vezető igényeinek megfelelően.
Ezen felül találunk rajta csengőt, két állítható fékkart és egy nagyon jó gázkart, ami kifejezetten jól dolgozik. Ezen felül van még rajta LCD kijelző, lámpa, sőt rejtett irányjelző is, ami különösen hasznos, ha forgalomban használnánk.
Az irányjelző érdekessége, hogy tényleg jól el lett rejtve, a kormány markolata alatt található, és elég csak odatenni az ujjunkat ahhoz, hogy működtessük. Biztonságos és kényelmes megoldás is egyben!
LCD kijelző
Az LCD kijelző nagyon látványos, már-már óraszerű kialakítást kapott a gyártó részéről. Bár nappal kicsit nehezebben látható, ellenben minden fontos információt megmutat, így a sebességet, a megtett távot, az akkumulátor töltöttséget, valamint a tempomat és a világítás állapotát.
LED lámpák
A világítás szempontjából az Auson GX1 szintén nagyon jól sikerült. Az egész kormányrúdon egy nagy LED csík fut végig, ami nagyszerűen megvilágítja az utat, sőt munkáját a fellépőbe épített két további LED támogatja meg. Sötétben nagyon jól szolgált, legalább 5 métert tisztán láthattunk vele magunk előtt.
Természetesen vannak hátsó lámpák is, amelyek főként a láthatóságért felelősek, sőt oldalsó prizmákat egyaránt találunk a rolleren, így minden oldalról biztonságban tudhatjuk vele magunkat.
NFC alapú nyitás
Fontos megemlítenünk a roller kapcsán egy másik nagyszerű funkciót, hiszen a kormányon találunk egy NFC olvasót, amivel lehetőséget kapunk arra, hogy a telefonunk érintésével nyissuk és zárjuk az eszközt, ami a biztonság szempontjából nem elhanyagolható szempont.
Nemcsak jól néz ki, kellően tágas is a fellépő
Azon túl, hogy a roller fellépője a termékdizájn szerves része, nagyon fontos kiemelnünk vele kapcsolatban, hogy kellően tágasra sikeredett, de ami még ennél is lényegesebb, hogy biztonságos lett.
Bevonata ugyanis elősegíti, hogy használat közben ne csússzon le róla a lábunk még akkor sem, ha esetleg belementünk egy bukkanóba.
A 9 colos kerekek jól teszik a dolgukat
Szintén komoly ütőkártyája a rollernek, hogy a 9 hüvelykes kerekek 3 hüvelyk szélesek lettek, így kifejezetten jó tapadást és tartást adnak a járműnek. Egyetlen alkalommal sem csúsztunk meg vele, de ami ennél sokkal lényegesebb, hogy hozzájárulnak az utaskomforthoz.
Tömör gumi helyett ugyanis pneumatikus, azaz tömlős gumikkal érkezik a roller, ami különösen előnyös a kényelmes közlekedés kedvelőinek.
A dupla fékrendszer egy kicsit gyengére sikerült
Hogy valami rosszat is mondjunk a rollerről, a gyártó sajnos csak egy dobféket alkalmazott a járművön a sokkal erőteljesebb tárcsafék helyett, ami a hátsó elektromos motorfékkel kiegészülve nem nevezhető kiemelkedőnek.
Bár teszi a dolgát, azonban a 25 km/h-s sebességnél satufékezve is 6-9 méteres féktávolságokat mértünk vele, ami azért közel sem nevezhető kiválónak. Noha a motorfék jól dolgozik, amint elvesszük a kezünket a gázról, azonnal érezni a hatását, de vészfékezésnél vannak hiányosságai.
A hatótáv is nagy ütőkártyája lett
Az Ausom rollere egy 748,8 Wh-s akkumulátorral érkezett, amit elég sokáig kell tölteni – átlagosan 12 óra alatt van tele –, de érdekessége, hogy dupla töltőcsatlakozót kapott, így ha vásárolunk hozzá még egy töltőt, akkor lefelezhetjük ezt az időtartamot.
A gyártó egyébiránt 65-80 kilométeres hatótávot írt a rollerhez, de ezt legfeljebb csak akkor érhetjük el vele, ha egy 40-50 kilós ember közlekedik vele folyamatos egyenes szakaszon.
Vegyes használat mellett a reális hatótáv inkább 50 kilométerre tehető, ez azonban még így is magasan veri a konkurens termékek legjavát, szóval nincs oka a szégyenkezésre.
Ausom GX1? Kellemes meglepetés lett az elektromos rollerek piacán!
Az Ausom GX1-ről tehát összességében bátran elmondhatjuk, hogy nagyon kellemes meglepetést okozott számunkra, hiszen az elektromos rollerek piacán egy sok-sok érdekességgel és innovatív megoldással rendelkező jármű lett.
Bár nem egy erőgép, és a fékrendszere is lehetett volna jobb, de eredeti megjelenése, a kormány hajtásmechanikája, a lengőkaros felfüggesztések, a vaskos gumik vagy a nagyszerű világításrendszer minket meggyőzött arról, hogy ez egy ár-érték arány bajnok választás.
Tökéletes megoldás lehet városi ingázásra, hiszen a hatótávja is kielégítő, mindemellett pedig minden olyan tulajdonsággal rendelkezik, ami körültekintő használat mellett ideálissá teszi a forgalomban való részvételre.