AliExpress Magyarországon: minden fontos információ egy helyen

Ma már kis túlzással megszokott, hogy a legtöbb terméken azt olvashatjuk: Made in China. Míg volt idő, amikor a Kínában készült eszközök és használati tárgyak egyet jelentettek az egyszer használatos megoldásokkal, a határozottan rossz minőséggel, addig néhány kivételtől eltekintve ma már kifejezetten magas kvalitású termékeket szerezhetünk be az országból.

Itthon már a kínai gyártmány is drága

Bár hazánkban is tömegével vannak jelen a boltok polcain a Kínában gyártott termékek, azonban sajnálatos módon egyre többször – pláne slágertermékek esetén – már nem a megfizethetőség jellemzi őket, árcédulájuk jellemzően csak kisebb mértékben mutat kedvezőbb összegeket, mint egy a világ más részén készült termék esetén.

Emiatt rengetegen fedezték fel maguknak az elmúlt években azokat a webáruházakat, melyek lehetőséget adtak a nyugati embereknek arra, hogy egyenesen Kínából szerezzék be maguknak a jó minőségű, mégis meglepően olcsó termékeket.

Ezt a keresletet igyekszik kiszolgálni többek között az AliExpress, mely itthon már-már egyfajta fogalommá vált, ha valaki szeretne egyszerűen és gyorsan, mindemellett pedig verhetetlenül olcsón beszerezni magának valamit, ami nálunk vagy nem kapható, vagy csak sokszoros áron.

Mi az az AliExpress?

Azon túl, hogy az AliExpress nagyon ismert Magyarországon – hiszen rengetegen használják, és egyre többen szeretnék használni –, rengetegen nem igazán tudják, hogy pontosan mi ez, csak annyit, hogy nagyon olcsó és jó minőségű dolgokat lehet rendelni róla a világ másik feléről.

Az AliExpress olyan, mint egy online piactér, hasonlít az eBay-hez vagy az Amazonhoz, ahol az eladók és a gyártók közvetlenül tudják árulni a termékeiket.

AliExpress főoldal

Mivel közvetlen eladásról van szó, illetve zömmel olcsó kínai termékekről, ezért a megvásárolható áruk a legtöbbször mérföldekkel a kereskedelmi ár alatt találhatók.

Ilyenkor még nem terhelik az árakat marketingköltségek, nincs ÁFA – ez ma már sajnos Magyarországon nem igaz –, a tömeges értékesítés, illetve tömeggyártás mellett pedig a végösszeget alacsonyan tartja az is, hogy a viszonteladók nem tesznek rá a termékekre gyakran sokszoros hasznot.

Az AliExpress előnyei és hátrányai

Sokakban felmerül a kérdés, hogy csak azért használják az AliExpress-t, mert olcsó? Bár valóban ez az egyik legnyomósabb érv és előny, amiért érdemes lehet kipróbálni, azonban itt még közel sem ér véget a történet. Lássuk a legfontosabb előnyöket és hátrányokat!

Az AliExpress előnyei

  • Bődületes kínálat, szinte minden megtalálható az egyszerű hétköznapi használati tárgyaktól kezdve, a ruházaton át a műszaki cikkekig bezárólag.
  • A legtöbb termék esetén ingyen vagy verhetetlenül olcsó szállítás.
  • A csomagok folyamatosan nyomon követhetők, csak nagyon ritka esetben nem kapunk nyomkövetési számot, amikor jellemzően nagyon kis értékű, valóban párszáz forintos termékünk érkezik.
  • A kínai háttér ellenére az AliExpress nagy gondot fordít a vásárlói védelemre, így ha nem a visszaélés a célunk, akkor nagy eséllyel nekünk adnak majd igazat egy problémás ügyben.
  • Főként az elhangzottak miatt a rendelések meglepően alacsony kockázattal járnak.
  • Gyakoriak a különféle kedvezmények és kuponok, melyekkel még olcsóbb lehet a rendelés.

Az AliExpress hátrányai

  • Az egyik legnagyobb hátrány, hogy az AliExpress rendelések egy része lassan érkezik meg. A legtöbb esetben 4-8 hetet is várnunk kell arra, hogy a csomagok befussanak, de vannak kivételek, főleg ha európai raktárakból rendelünk
  • Bár a piactér lefordítható, azonban némi angoltudásra szükségünk lesz ahhoz, hogy meg tudjuk rendelni magunknak a szükséges termékeket. Egyszerűbb, mondhatni kész megoldások esetében elegendő a minimális nyelvtudás, egyedi vagy speciális termékeknél viszont már nem árt legalább középszinten kommunikálni.

AliExpress magyarul

Bár nagyon sokan rendelnek Magyarországról is, az AliExpress hivatalosan még mindig nem kommunikál velünk, ezáltal két lehetőség van előttünk:

  1. Vagy megtanuljuk angolul kezelni az oldalt a különféle oktatóvideók és egyebek segítségével.
  2. Vagy egy fordító eszközt hívunk segítségül, mely könnyen és gyorsan, bár nem mindig hatékonyan magyarítja a piacteret.

Az oldal legfelső sávjában, jobbról a harmadik lehetőség rögtön a nyelvválasztás, azonban ha végigpörgetjük a listát, azonnal láthatjuk, hogy itt hiába keressük a magyart, sajnos nem találjuk.

AliExpress nyelv és pénznem választás

Amennyiben viszont jobban boldogulnánk a franciával, a némettel vagy éppen a spanyollal, akkor ezen a felületen válthatunk.

Ha semmilyen idegen nyelven nem beszélünk túl jól, akkor az egyik legjobb alternatíva az, ha feltelepítünk egy Google Chrome böngészőt.

Ebben ugyanis található egy beépített funkció, mely egyetlen kattintással lefordítja nekünk az egész oldalt. Igaz, hogy ez néha pontatlan, gyakran hagy maga után némi kívánnivalót, ellenben könnyebb lehet értelmezni néhány lehetőséget, mint normál esetben. Lássuk a beállításokat.

AliExpress fordítása Google Chrome segítségével

Mivel a Chrome böngésző tartalmazza a Google kiváló fordítóját, ezért talán nem meglepő, hogy a weboldalak gyakorlatilag két kattintással lefordíthatók. A folyamat a következő:

1, Kattintsunk jobb egérgombbal valamelyik hivatkozásmentes részre az AliExpress-en, például a logó melletti fehér szakaszra vagy az oldalakon látható szürke sávokra.

2, Ha jól csináltuk, megjelenik egy kinyíló menü, ahol több lehetőséget is láthatunk, nagyjából középtájt pedig ott lesz a lehetőség feketén-fehéren: Fordítás magyar nyelvre.

3, Erre kattintva az oldalon rögtön megjelennek a magyar szavak, mondatok és kifejezések – sok esetben sajnos nem a leghelyesebben, de érthetően –, amit bármikor szabadon visszaállíthatunk a címsornál, ahol a fenti folyamat hatására megjelent a Google Fordító ikonja.

4, Utóbbira kattintva rögtön előbukkan egy lehulló menü, ahol finomíthatjuk a fordítást, beállíthatunk más nyelveket, de akár azt is, hogy az angol nyelvű oldalak például mindig automatikusan lefordításra kerüljenek magyarra. Természetesen ugyanitt tudjuk visszaállítani az eredeti nyelvet, ha mégis könnyebben boldogulnánk vele.

Regisztráció az AliExpress-re

Ahhoz, hogy használhassuk az AliExpress szolgáltatásait, azaz Kínából tudjunk rendelni magunknak, elengedhetetlen lesz regisztrálni egy fiókot az oldalra. Ez a folyamat egyáltalán nem lesz bonyolult, hasonló metodika mentén működik, mint egy Amazonnál, de azért lássuk a lépéseket!

A regisztrációs űrlap felkeresése

Noha az AliExpress dizájnja rendszeresen változik, ellenben friss regisztrálóként érdemes mindig a Join feliratokat keresni, hiszen jellemzően ez ösztökél minket arra, hogy csatlakozzunk a népszerű piactérhez.

A jelenlegi oldalon – ha böngészőből keressük fel – rögtön a jobb szélén már láthatjuk is az invitációs felületet, mely a „Welcome to AliExpress” üdvözlés után felkínálja a csatlakozás (Join), illetve a belépés (Sign in) lehetőséget. Ha a regisztrációs űrlapot keressük, akkor a Join felületen rögtön elérhetjük.

Ez a folyamat egy kisebb kerülőúton is elérhető, ha esetleg nem teljes nézetben látjuk az oldalt. Ilyenkor a jobb felső sarokban, az emberi sziluettel jelzett Account menüpontot kell felkeresnünk. Ez egy lehulló menü, elegendő csak odavinni a kurzort ahhoz, hogy elénk táruljanak a lehetőségek. Rögtön látható lesz például a színes gomb is, rajta a fentiekben már említett Join felirattal.

Csak egy e-mail cím és egy jelszó kell

A tényleges regisztrációs folyamat mondhatni röhejesen egyszerű az AliExpress-re! Fontos kiemelni, hogy bár készíthetünk egy teljesen friss, kizárólag itt működő accountot is, azonban bejelentkezhetünk meglévő regisztrációval egyaránt. Példának okáért a Facebook, a Twitter, a VK vagy az Instagram profilunkkal azonnal belépést nyerünk, ha ezt a folyamatot biztonságosnak tartjuk.

Mi jobban ajánljuk az új fiók regisztrálását, amihez mindössze két adatot kell megadnunk a piactéren:

  1. Email Address: egy olyan e-mail cím, amit használunk és valóban működik. Fontos kritérium, mert a regisztrációt meg kell erősíteni!
  2. Password: egy jelszó, mely lehetőségeinkhez mérten legyen kellően erős, hiszen később fizetési adatokat és egyebeket is menthet a rendszer, amire fel is hívják a figyelmet, bár egyáltalán nem erősködnek a szigorúsággal.

Ha minden adatot megadtunk és rákattintottunk a regisztrációra, a rendszer a megadott e-mail címre küld nekünk egy kódot, hogy ezzel megerősítsük a folyamatot. Amennyiben nem hallgattunk volna a fenti intelmekre, lehetőség van módosítani a címet.

Ha a kódot megkaptuk, írjuk be a négyjegyű számot, és a „Verify e-mail” feliratra kattintva bejutunk az oldalra, ahol azonnal elénk is tárnak egy kupont vagy egy kedvezményt, hogy egy percig se tétlenkedjünk, rögtön induljunk el vásárolni.

Teendők az első vásárlás előtt

Bár a regisztráció nagyon fontos ahhoz, hogy használhassuk az AliExpress-t, azonban konkrétan a rendelés előtt még legalább két nagyon fontos teendőnk lesz. Lássuk, hogy melyek ezek!

Szállítási cím megadása

Mivel feltételezhetően azért regisztráltunk az AliExpress-re, mert szeretnénk rendelni magunknak valamit, ezért érdemes előre felvinni egy szállítási címet, ahová majd tudjuk kérni a termékek kiszállítását. Ehhez fel kell keresnünk a felhasználói fiókunkat.

  1. Ha a főoldalon vagyunk, rögtön a jobb szélén köszön nekünk az oldal a következő módon „Hi, felhasználónév”. Itt találjuk az Account lehetőséget, erre kattintsunk rá.
  2. Szintén a felhasználói fiókunkba jutunk akkor is, ha a jobb felső sarokban látható, emberi sziluettel jelzett Account feliratra kattintunk rá közvetlenül.

Ezzel gyakorlatilag eljutunk a saját adminisztrációs felületünkre, ahol áttekinthetjük a rendeléseinket, az üzeneteinket, a kuponjainkat vagy a kívánságlistánkat. Mi azonban most szállítási címet szeretnénk megadni, mely a bal szélső sorban található a „My Shipping Address” elnevezés alatt.

Ha rákattintunk, rögtön elénk tárul a kitöltendő űrlap, ahol a következő adatokat kell megadni:

  • Name: pontos név
  • Phone Number: telefonszám, amihez a +36 előhívó már automatikusan kitöltésre kerül a regisztráció alapján
  • Address: itt adhatjuk meg az első mezőben, az utcanevet, a házszámot, majd az ajtó és emeltszámot
  • Zip Code: ide írjuk az irányítószámot, illetve az előtte levő két rubrikába a településünk nevét
  • Set as default: ha kipipáljuk, akkor ez lesz az alapértelmezett szállítási címünk, mely a rendeléskor automatikusan behívásra kerül az űrlapon.

Kattintsunk a Save feliratra, ha mindent helyesen kitöltöttünk, és a szállítási címmel nem kell többé foglalkoznunk.

FONTOS: az AliExpress nem szereti a magyar nyelvben használatos ékezetes betűket. Erre fel is hívja a figyelmünket az űrlap kitöltésekor, így mindent ékezetek nélkül adjunk majd meg. Ne aggódjunk, emiatt nem keverednek el a csomagjaink, hiszen Pécs könnyedén beazonosítható „Pecs”-ként is, pláne a hozzáadott irányítószámmal együtt.

Pénznem beállítása

A legtöbb esetben az AliExpress alapvető pénzneme az amerikai dollár. Sajnos ez annak ellenére is igaz, hogy az oldal rögtön felismeri a látogatója helyzetét, ezáltal hiába látjuk rögtön a magyar zászlót, mellette valamiért az USD felirat díszeleg, amit fejben többségünk nehezebben vált, mint például az eurót.

Persze nem is nagyon kell váltogatni, hiszen annak ellenére, hogy az AliExpress nem támogatja a magyar nyelvet, a magyar forintot azonban már igen, így bátran átállíthatjuk néhány kattintással. A folyamat a következő:

  • A legfelső menüsorban, jobbról a harmadik lehetőség – a Wish List mellett közvetlenül – szolgál a pénznem beállítására. Lehulló menü, kattintsunk rá bátran!
  • Itt három lehetőséget találunk. Az első a szállítási régió (legyen magyarra állítva, ha nem úgy lenne), a második a nyelv, a harmadik pedig a pénznem, vagy angolul Currency. Ez kell most nekünk!
  • A lista óriási, de keressünk kitartóan, hiszen nemcsak eurót, hanem magyar forintot is találunk benne a megszokott HUF rövidítéssel. Ha rákattintunk, rögtön minden árat forintban láthatunk majd viszont!

Rendelés az AliExpress-ről

Alapvetően kijelenthető, hogy az AliExpress esetén a rendelés ugyanolyan egyszerű és átlátható, mint bármelyik külföldi webáruháznál. Érezhető, hogy az Amazon vagy az eBay nagyon komoly mintát képviselt, amikor a kínaiak összeállították a saját rendszerüket, így aki ezeket az alternatívákat korábban már használta, annak aligha lesz problémája a használattal. Ennek ellenére azért lássuk a főbb folyamatokat, hogy mindenki könnyebben eligazodhasson.

Termékek keresése

Ha szeretnénk megrendelni valamit az AliExpress-ről, akkor ahhoz előbb fontos lesz megtalálni azt a piactér kínálatában. Magyar nyelvű kereséssel értelemszerűen ne is nagyon próbálkozzunk, kizárólag angol keresőszavakkal vagy konkrét márkanevekkel érhetünk el jó eredményeket. Hogy egy terméket megtaláljunk, annak alapvetően két módja van, így beszélhetünk

  • direkt keresésről
  • és kategória szerinti keresésről.

Direkt keresés

A direkt keresés pontosan úgy működik, ahogyan más webáruházak esetén is. Az AliExpress logója mellett láthatjuk a keresősávot. Ide kezdjük el bepötyögni azt, amit szeretnénk, majd a rendszer jellemzően rögtön elénk tár néhány alternatívát, hogy könnyebben eligazodjunk.

Ha például valamilyen Bluetooth alapú eszközt akarunk rendelni magunknak, elegendő lehet csak ezt beírni ahhoz, hogy egymás után beadja a lehetőségeket: hangszóró, fülhallgató, egér, billentyűzet, transmitter és egy sor más egyéb bukkan fel azonnal a listán.

Csak válasszuk ki, amire szükségünk van, vagy írjuk ki teljesen, ha nem találjuk a felsorolásban, majd el is indíthatjuk a keresést. Ezzel megannyi eredmény tárul majd a szemünk elé, miközben lehetőséget kapunk arra, hogy rögtön szűkítsük a találati listát.

Baloldalon láthatjuk a termékhez kapcsolódó különféle kategóriákat, alatta felbukkannak az egyes márkák – ha esetleg egy adott gyártótól keresnénk –, de a találatok feletti részt is érdemes áttekintenünk és használnunk a legjobb eredmények érdekében. Egészen pontosan a következőket kalibrálhatjuk itt:

  • Price: beállíthatjuk, hogy melyik árkategóriából szeretnénk vásárolni magunknak. Mellette láthatunk csuszkákat, melyek előre beállított értékeket kínálnak, és a vásárlók által kiválasztott legnépszerűbb árkategóriák közti választást egyszerűsíti le.
  • Ship from: itt állíthatjuk be egy lehulló menüből, hogy csak olyan találatokat lássunk, melyek kérhetők magyarországi szállítással.
  • Free Shipping: ha ezt bepipáljuk, akkor csak azokat a találatokat látjuk, melyeket ingyen szállítanak.
  • Stars & Up: ennek a kijelölésével az értékelések alapján tudjuk szűrni a termékeket, így a legalább négy csillagot vagy jobbat elért találatok bukkanhatnak fel a listán.
  • Sort by: ezzel még tovább szűrhetjük a találatokat, így szortírozhatunk a legtöbbet eladottak, a legújabbak, de akár még az árcédula alapján is.

Kategória szerinti keresés

Sokak számára gyakran egyszerűbb, ha nem direkt keresőszavakkal, hanem kategória szerint próbálnak meg keresni az AliExpress kínálatában, mert nem jut eszükbe a megfelelő kifejezés, esetleg nem tudják, hogy pontosan mit keresnek. Tegyük fel például, hogy vízálló férfi karórára van szükségünk, de fogalmunk sincs, hogy miként keressünk rá. Ilyenkor a kategória szerinti szűrés hozhatja a legjobb eredményt!

Ehhez a főoldalon válasszuk a baloldalt található Categories felületet, ahol angol nyelven ugyan, de rengeteg fő pontot találhatunk, melyek mentén elindulhatunk. Maradva a fenti példánál, vigyük a kurzort a Jewelry & Watches menüpontra, ahol a Men’s Watches-ra kattintva rögtön elénk tárul – cikkünk írásának időpontjában – közel 125 ezer különféle férfi karóra.

A találatokat a direkt kereséshez hasonló formában tovább szűkíthetjük és szűrhetjük, és ha vízálló megoldást keresünk, akkor baloldalon láthatjuk majd a különféle választási lehetőségeket, így a gyártó, a szín vagy az alapanyag mellett Feature név alatt a különféle tulajdonságokat, melyek közül esetünkben a Water Resistant, azaz vízállóság lesz a fontos. Ha kipipáljuk, csak olyan férfi karórák maradnak a szortimentben, melyek ellenállnak a víznek.

A keresett termékek kapcsán a különféle szűrési lehetőségek a direkt kereséshez hasonlóan természetesen ilyenkor is megtalálhatók lesznek, így tovább szűkíthetjük a találati listát az ár, a szállíthatóság, a szállítási költség vagy éppen az értékelések alapján.

AliExpress termékadatlapok értelmezése

Amennyiben megtaláltuk azt a terméket, amit meg szeretnénk rendelni, rákattintást követően rögtön elénk tárul a tartalmas, rengeteg információval kecsegtető termékadatlapja, ami egyébként kifejezetten sokat finomodott az elmúlt években, átláthatósága pedig rengeteget javult.

A termékadatlapoknál jellemzően az AliExpress logó mellett láthatjuk a boltot, ahonnan meg tudjuk rendelni a kérdéses árut. Rögtön alatta azt, hogy milyen sok pozitív visszajelzést kaptak eddig a rendelők részéről, illetve hány követőjük van világszerte. A bolt kapcsán elegendő csak odavinni a kurzort ahhoz, hogy rögtön előbukkanjon egy lehulló menü, és megannyi hasznos információt találjunk róla, ezáltal bemutatkozást vagy plusz értékeléseket.

Jelenleg a termékadatlapok a következőképpen épülnek fel:

Termékképek

Az első amin megakad a szemünk, jellemzően a termékkép lesz. A legtöbb esetben akad egy fő, úgynevezett kiemelt kép, alatta pedig több kisebb. A terméket sokszor ábrázolják több szögből, eltérő színek esetén minden árnyalathoz tesznek fel fotókat.

Sajnos gyakran belefuthatunk – főleg kisebb vagy névtelen gyártók esetén –, hogy feljavított képek kerülnek fel az adatlapra.

Ezek hamar kiderülnek, de szankcionálás ritkán van, éppen ezért érdemes elmerülni az értékelések között, ahol a korábbi rendelők jellemzően kiemelik, ha a termék a valóságban nem úgy nézett ki, mint a csatolt képeken.

Rövid leírás

A termékadatlap kiemelt képe mellett jobb oldalt az első információ jelenleg egy rövid leírás a kérdéses áruról. Bár a legfontosabb tulajdonságok már itt kiemelésre kerülnek, azonban nem szabad eszerint dönteni, pláne annak fényében, hogy gyakran csak a fontosabb keresőszavak kerülnek feltüntetésre. Az adatlapok jellemzően tartalmaznak alapos terméklírást, inkább arra hagyatkozzunk a választáskor.

Értékelések

Közvetlenül a rövid leírást követően találhatjuk az értékeléseket. Sorban előbb a csillagokat – értelemszerűen minél több, annál jobb –, majd azt, hogy hányan írtak véleményt a termékről, végül pedig azt, hogy milyen sokan rendelték meg. Érdemes az értékeléseknél elidőzni néha, különösen abban az esetben, ha akadnak kevesebb csillagos értékek, esetleg túl kevesen rendelték meg.

A Reviews, vagy lentebb Costumer Reviews felületen minden rendelés előtt nézzünk szét! Itt ugyanis nemcsak értékeléseket és véleményeket láthatunk a felhasználóktól, hanem rengeteg esetben még saját készítésű fotókat is az adott áruról. Ezek nagyon hasznosak lehetnek, hiszen alátámasztják vagy megcáfolják a termékfotón látottakat.

Ár

Az egyik legfontosabb információ következik az adatlapon, mégpedig az ár.

Fontos tudni, hogy az AliExpress kínálatában valamiért szinte minden termék és szinte mindig akciós.

Tapasztalataink szerint ez inkább egyfajta marketingfogás csupán, az áruk zöme soha nem kerül annyiba, mint amennyiről leárazásra került, ezzel csupán azt akarják erősíteni a vásárlókban, hogy mennyire jó vétel előtt állnak.

Érdemes odafigyelni, mert vannak termékek, ahol darabszám után kapunk kedvezményt (ezt Bulk price név alatt tüntetik fel általában), de akadnak akciók, amikor csak egy bizonyos ideig él a lehetőség – ezek általában valós leárazások –, de sok esetben akkor járunk majd jól, ha nem böngészőből, hanem applikációból rendelünk.

Számos akció és vásárlási variáció az AliExpress adatlapokon

Előfordulhat, hogy nem egy konkrét árat látunk egy terméknél, hanem kötőjeles értéket, tehát valami 1490-1990 forintba kerül. Ilyen esetekben jellemzően valamelyik variáns határozza meg a vételárat, tehát nem kizárt, hogy az olcsóbb az alapváltozat, a drágább pedig a színezett vagy nagyobb tudású verzió. A pontos részleteket jellemzően a bővebb leírásban közlik az eladók, de jellemzően itt láthatók már az egyes variánsok is, melyek kiválasztásával rögtön konkretizálódik a végösszeg.

Lényeges, hogy az ár alatt bukkannak fel az aktív kuponjaink is. Ha az adott termékhez van kuponunk, akkor azt itt egy kattintással rögtön felhasználhatjuk, és érvényesíthetjük a kapcsolódó kedvezményt.

Szín, anyag, egyéb tulajdonságok

Minden rendelésnél nagyon fontos lesz odafigyelni az adott termék kapcsán arra, hogy azt a színű, formájú, anyagú vagy kapacitású változatot válasszuk, amelyiket kinéztünk magunknak. Az AliExpress-en ugyanis gyakori, hogy egy adatlapon egy terméket többféle kondícióval és tulajdonságokkal lehet megrendelni.

Rendszerint az ár alatt láthatjuk a választható lehetőségeket. Különösen gyakori például a színválasztás, de egy pendrive esetén itt tudunk válogatni például a tárhelyek-, a ruháknál a méretek-, az óraszíjaknál pedig az elérhető anyagok közül.

Mivel az elnevezések kapcsán találkoztunk már pontatlanságokkal, érdemes inkább a választási lehetőségekhez csatolt képek alapján dönteni, illetve elolvasni a vásárlói véleményeket, ahol az esetleges problémák feltüntetésre kerülnek.

Mennyiség

A termékvariánsok után választhatjuk ki, hogy az adott áruból hány darabot szeretnénk vásárolni. Ha csak egyet, akkor nincs semmi dolgunk, ha többet, akkor a szám melletti kis + jellel adhatunk hozzá többet a kosárhoz. Mellette általában egy nagyobb szám is látható, mely azt jelöli, hogy az adott termékből pontosan mennyi áll a vásárló rendelkezésére.

Szállítás

Bár a szállításhoz kapcsolódó tulajdonságok eléggé háttérbe szorulnak az adatlapokon, alig kerültek kiemelésre, azonban ez a pont gyakran a leginkább problémás, illetve kérdéses a piactéren. Alapvetően a párszáz forintos apróságok esetén nem, hiszen minimális bukásról van szó, ha esetleg nem érkezik meg a csomagunk, azonban egy drágább terméknél azért nem árt megismerni a feltételeket.

Ha Free Shipping feliratot látunk, akkor az jellemzően azt jelenti, hogy Magyarországra teljesen ingyenes szállítással kérhetjük a csomagunkat, aminek a hátterébe most ne menjünk bele, de ritkán kell fizetni ezért, ha az AliExpress-ről rendelünk.

Jellemzően ezen a ponton kerül feltüntetésre egy kézbesítési dátum is, amit soha ne vegyünk kőbe vésettnek. Jellemzően egy egyhónapos intervallumot tüntetnek itt fel az eladók, ami a legtöbb esetben elegendő szokott lenni arra, hogy megkapjuk a kért terméket, de jellemzően sokkal előbb, két-három hét alatt a kisebb csomagok meg szoktak érkezni.

Szerencsés helyzetben vagyunk, mert Magyarországra kifejezetten kevés probléma szokott lenni a szállítással. A csomagok jellemzően európai raktárakba érkeznek először – jellemzően Hollandiába –, és ritkán látjuk a „Can not deliver” feliratot, ami azt jelenti, hogy az áru nem szállítható, de az sem gyakori, hogy esetleg extra költséget kell fizetnünk a szállításért.

Sok esetben lehet választani a Standard Shipping, azaz hagyományos szállítás helyett prémium opciók közül, így a DHL, a FedEX vagy az AliExpress Premium Shipping szolgáltatása is elérhető. Ezek jellemzően rendkívül magas árakat kalkulálnak, így legfeljebb akkor érdemes élni velük, ha gyorsan szeretnénk megkapni a megrendelt terméket, esetleg valami értékesebb dolgot választottunk.

Vásárlás, kosár, kívánságlista

Az elhangzottakon felül egy sor más egyéb felületet is láthatunk a termékek adatlapjain, melyeket önállóan talán felesleges kiemelni, azonban mégis lényeges, hogy foglalkozzunk velük. Ezek a következők:

Buy Now: nagy piros gomb, mely lehetővé teszi az azonnali vásárlás lehetőségét.

Add to Cart: nagy narancssárga gomb, amire rákattintva kosárba helyezhetjük a terméket, tehát maradunk az adatlapon és tovább válogathatunk.

Add to wishlist: nagy fehér gomb, mely egy szívet és egy számot tartalmaz csupán. Rákattintva a terméket kívánságlistára helyezhetjük, így ha például később akarjuk megvásárolni, vagy ajándékokat keresünk, akkor ezzel gyorsan vissza tudjuk keresni.

Eladói garancia

A fenti gombtrió alatt találkozhatnak a vásárlók az eladói garanciával. Itt különféle vállalások találhatók, melyeket az eladók biztosítanak a vásárlások után. A leggyakrabban itt általában a szállítási határidőket szokták feltüntetni, hiszen a többség 30-60 napos maximum időkeretet garantál, de jellemzően külön kiemelés nélkül is van minden esetben pénzvisszafizetési garancia.

Ezen a téren 60-75 napos vállalások is vannak. Ha azt látjuk ezen a felületen, hogy valamelyik terméknél Money back guarantee látható, akkor az azt jelenti, hogy a kijelölt időintervallumon belül lehetőségünk van visszaigényelni a pénzünket, amennyiben például nem vagyunk elégedettek a termékkel, illetve más problémánk van.

Áttekintés, értékelések, specifikációk

Minden adatlaphoz tartozik egy bővebb áttekintési lehetőséget kínáló felület, ahol több opció közül válogathatunk azért, hogy a lehető legalaposabban megismerhessük a terméket és a szolgáltatást, ezáltal biztosan ne legyen csalódás vagy pénzkidobás a vége. Ehhez három rejtett menüpont áll a rendelkezésünkre a központi adatlap alatti részen.

Az első az Overview, vagy magyarul áttekintés. Alapos termékleírások olvashatók ezen a ponton, kinagyított vagy extra termékfotók társaságában, gyakran marketingszagú mondatokkal, illetve kiegészítő információkkal az egyes variánsokról, esetleg a szállításról.

A második a Costumer Reviews, melyről fentebb már beszéltünk. Alapszabály, hogy semmit sem rendelünk AliExpress-ről anélkül, hogy ezt a menüpontot nem kerestük fel előtte. Itt találjuk a korábbi rendelők véleményét – nemcsak a termékről, hanem akár a szállításról is –, saját készítésű képeit – magáról a termékről vagy éppen a csomagolásról –, ezáltal ezen a helyen tudunk megbizonyosodni arról, hogy jól döntöttünk. Természetesen nekünk is lehetőségünk lesz arra, hogy véleményt írjunk, illetve fotókat töltsünk fel a későbbiekben!

A harmadik menüpont a Specifications, vagy magyarul specifikációk. Sok esetben hiányzik vagy nem szükséges, de például egy műszaki cikknél minden konkrét adat itt lesz feltüntetve megfelelő átláthatóság és egyebek mellett.

Megrendelés

Miután a termékadatlap alapos áttanulmányozását követően megbizonyosodtunk arról, hogy a megfelelő terméket választottuk ki, akkor nincs más dolgunk, mint megrendelni azt. Ha csak egy termékről van szó, akkor a Buy Now feliratra kattintva rögtön eljutunk a kosárhoz.

Kosár

Mint minden webshopnál, úgy az AliExpress-nél is a kosárnál tudjuk áttekinteni és ellenőrizni az összes alapvető információt, ami a rendeléshez csak szükséges lehet. Lássuk a fontosabb pontokat itt:

Shipping Information: ha korábban kitöltöttük a szállítási címnél az adatokat, és beállítottuk alapértelmezettként, akkor itt most már automatikusan megjelenik majd a címünk és a telefonszámunk. Ha először rendelünk, mindig ellenőrizzük!

Payment Methods: itt tudjuk beállítani, hogy miként szeretnénk fizetni a megrendelt termékért. Kizárólag előre fizetés működik, amit a Select payment method menüpontra kattintva tudunk megadni. Itthonról kiválóan használható a kártyás alternatíva, de a PayPal is adott, ha szimpatikusabb lenne.

Order Review: ezen a ponton még egyszer át tudjuk tekinteni a rendelésünk részleteit, hogy miből és mennyit vásároltunk, mennyibe fog kerülni, ki az eladó és mikor várhatjuk a szállítást. Ha szeretnénk üzenni neki valamit, a Leave message pontra kattintva tehetjük majd meg.

Order Summary: egy utolsó összegzést találunk itt, ahol még lehetőségünk van megadni kuponokat, promó kódot, és ha a végösszeg a Total mellett megfelelő, akkor kattintsunk a Place Order feliratra – nagy piros gomb –, és ezzel le is adtuk a megrendelést, amiről e-mailben kapunk visszaigazolást.

Rendelés követése

Az AliExpress-ről megrendelt termékeket nagyon egyszerűen nyomon tudjuk követni, sőt a megrendelés után megannyi egyéb lehetőségünk lesz a rendelések kezelésére, példának okáért akár le is mondhatjuk azt, illetve visszakérhetjük a pénzünket – mindezt a piactér adminisztrációs felületéről.

Ezen a téren sokat egyszerűsödött, mondhatni teljesen felhasználóbarát, nyugatias lett a rendszer. Elegendő csak felkeresni a saját felhasználói fiókunkat, majd azon belül a My Orders menüpontot ahhoz, hogy ott rögtön átláthassuk a rendeléseinket.

Itt rögtön az első almenü, az All Orders felületén láthatjuk, hogy mit rendeltünk eddig, milyen állapotban van, hol jár jelenleg. Rengeteg menüpontot találunk ezen a felületen, a jóváírásra váró kifizetéseket – hiszen ennek is van átfutási ideje –, valamint a szállítás alatt álló csomagokat.

Az almenük kapcsán a Refund & Disputes felületen láthatjuk a problémás rendeléseinket, melyeknél pénzvisszafizetési eljárást vagy cserét indítottunk, és míg a Deleted Orders-nél a korábban törölt rendeléseink vannak, a Manage Feedback opciónál az általunk írott, vagy nekünk írott vélemények szűrhetők.

Fontos lehet még ezen a helyen a Cards & Bank Accounts menüpont, hiszen itt előre elmenthetjük bankkártyaadatainkat – mi ezt nem feltétlenül ajánljuk –, míg a My Coupons és a My Select Coupons menüpontok részeként kuponjaink kezelésére nyílik lehetőségünk.

Pénzvisszafizetés és panasztétel

Nagyon sokan azért nem használják az AliExpress-t, mert tartanak a kínai háttértől, de leginkább attól, hogy az egész csak átverés, nem érkezik meg a rendelésük, illetve nem azt kapják, amit kértek. Aggodalomra azonban semmi ok!

Bár a folyamat lassabb, mint egy magyar internetes bolt esetén, azonban a platform nagy figyelmet fordít a vásárlók védelmére, ezáltal még a jelentéktelen értékű rendelések esetén is lehetőség van teljes vagy részleges visszafizetésre. Ez az úgynevezett dispute, vagy más néven vita indítása, ami rendkívül egyszerű, és a legtöbb esetben a rendszer a felhasználóknak ad igazat a problémás esetek rendezésekor.

Mikor igényelhetjük vissza a pénzünket?

Alapvetően négy esetben van lehetőségünk visszaigényelni a pénzünket, melyek a következők:

  1. A rendelésünk nem érkezett meg hozzánk már több mint két hónapja, és a csomagkövetés sem mutat kézbesítést.
  2. A megrendelt termék hiányosan vagy törötten érkezett meg hozzánk akár sértetlen, akár problémás csomagolásban.
  3. Nem azt kaptuk, amit megrendeltünk, vagy a termék nem úgy működik, ahogyan azt a leírásban megadták.
  4. Maga a termék hibás, tehát sértetlen, de nem működik rendeltetésszerűen.

Bár mindegyik problémakör kellemetlen a maga nemében, azonban a legrosszabb alighanem az, ha nem kapjuk meg a rendelésünket. Tapasztalataink szerint a nyomkövetéssel ellátott csomagok nagyon jó eséllyel megérkeznek a megrendelőhöz, de azok a küldemények, melyek nem kaptak azonosítókat, hajlamosak elveszni menet közben.

Érdemes tehát minden esetben olyan termékeket vásárolni, illetve olyan eladóval üzletelni, aki regisztrált küldeményként adja fel a megvásárolt árut. Ilyenkor ugyanis a szállítók minden országban felelősséget vállalnak az eltűnt csomagokért, tehát a nyomkövetéssel ellátott darabokra jobban odafigyelnek.

A pénzvisszatérítés folyamata

Amennyiben problémás rendelésünk lenne, és szeretnénk visszakapni a pénzünket, akkor a következő folyamaton kell végighaladnunk. Az első lépés, hogy a saját felhasználói fiókunkon belül megkeressük a Refunds & Disputes menüpontot, ahol láthatjuk majd a korábbi rendeléseinket. Keressük ki a sorból azt, amelyikkel gond volt, és kattintsunk az Open Dispute menüpontra, ami egy kitöltendő űrlapra vezet el minket.

Mielőtt figyelmeztetnek arra, hogy a megrendelés kapcsán csak akkor nyithatunk vitát, ha már eltelt egy bizonyos időintervallum – általában két hónap –, két lehetőség közül választhatunk:

  1. Refund Only: kizárólag a pénzünket akarjuk visszakapni.
  2. Return Goods: visszaküldjük a terméket a pénzünk visszakérése mellett, esetleg egy cseredarab reményében.

Amennyiben a rendelésünk nem érkezett meg hozzánk, akkor az első pont lesz a jó választás, hiszen eleve nincs mit visszaküldenünk. A Return Goods csak akkor jöhet szóba, ha egy termék megérkezett, de nem tetszik, esetleg valamilyen okból kifolyólag cserélni szeretnénk.

A Refund Only űrlapon megannyi kérdést tesznek majd fel nekünk, melyekre válaszolnunk kell. Itt minimális angoltudás nem árt, megijedni azonban nem kell. Néhány kérdés, kérés, illetve kifejezés, melyek itt előfordulnak:

Did you receive the item? – Megérkezett az áru?

Reason for refund request – A visszatérítés okaira kíváncsiak.

Refund Amount – Ide azt írjuk, hogy mennyi pénzt szeretnénk visszakapni. Ez mindig a teljes összeg legyen

Upload Evidence (Optional) – Ennél a pontnál adhatunk meg extra részleteket, vagy tölthetünk fel képeket és videókat. Opcionális, de hibás termék esetében perdöntő bizonyíték lehet egy-egy jó fotó.

Ha mindent kitöltöttünk, a Submit gombra kattintva elindíthatjuk a visszaigénylés folyamatát, ami sok esetben akár hetekig is elhúzódhat. Akárcsak azonban a csomag feladását, úgy természetesen az ilyen vitás helyzetek rendezésének állapotát is folyamatosan nyomon követhetjük majd. Gyakran elegendő kitölteni az űrlapot, és a pénzt visszakapjuk, máskor azonban hosszasan elnyúlhat a folyamat.

Mi történik a visszaigénylés leadása után?

Miután elindult a dispute, az első és legfontosabb a türelem, hiszen gyakran hetekig semmi sem történik, majd hirtelen jelentkezik az eladó és további leírást vagy képeket kér, esetleg rögtön elfogadja, hogy visszakérjük a pénzünket. Talán nem meglepő, de utóbbi általában rendkívül ritka ilyenkor.

A leggyakoribb, hogy az eladó heves ígérgetésbe kezd csak azért, hogy mielőbb visszavonjuk az igénylést. Ha jogosnak érezzük, eszünkbe se jusson ilyet tenni egészen addig, amíg vissza nem kaptuk a pénzünket, esetleg fel nem ajánlja, hogy ismét elküldi nekünk a kérdéses terméket, méghozzá nyomkövetéssel ellátva. Ez utóbbi jó alternatíva lehet sok esetben, pláne akkor, ha nekünk szükségünk van a kérdéses termékre.

Amennyiben az eladó semmit sem reagál az elindított kérvényre – esetleg reagált, de mi nem fogadjuk el a felajánlott kárrendezést –, akkor általában az AliExpress dönti el, hogy jogos-e a kérésünk vagy sem. A tapasztalatok azt mutatják, hogy aki gyakran rendel, nagyon sok sikeresen lezárt ügylete van, és csak néha fut bele egy-egy ilyen problémába, az jellemzően jó esélyekkel pályázhat a visszafizetésre.

Aki viszont folyamatosan visszaigénylési eljárást indít, az nyilván feltűnővé válik az AliExpress számára is, így alaposabb vizsgálatok kezdődhetnek, sőt akár elutasítás is lehet a vége a dolognak.

A pénz visszafizetése

Ha döntés született egy elindított dispute ügyében, arról az AliExpress mindig tájékoztat minket – méghozzá nemcsak a rendszeren keresztül, hanem e-mailben is. Ebben konkrétan leírják, hogy az ügymenet sikeresen záródott, azaz jogosnak ítélték meg az igénylésünket, a visszatérítés pedig hamarosan elindul, amiről később egy újabb üzenetben tájékoztatnak majd.

A kifizetés ugyanarra a számlára érkezik majd, ahonnan a terméket kifizettük, tehát érdemes figyelemmel követni az eseményeket. A kifizetés átfutási ideje változó. PayPal esetén jellemzően gyorsabb, bankszámlaszám mellett viszont akár több napot is igénybe vehet.

Vámkötelesség

Bizonyára mindenki tisztában van vele, hogy az Európai Unión kívül rendelt termékekre vámkötelesség érvényes. Ez eddig is okozhatott némi fejtörést az AliExpress esetén, hiszen a korábbi szabályok szerint 22 euróig sem áfát, sem vámot nem kellett fizetni a csomagok után, azonban 2021. július 1-től rengeteg alapszabály megváltozott, aminek hatására már minden egyes rendelésnél ki kell fizetni az áfát, a vám határa azonban 150 euró maradt.

Ezek a változások óriási zűrzavart szültek még a gyakorlott AliExpress-felhasználók között is, miközben sokan okolták a magyar vezetést amiért ez a helyzet előállt, holott valójában egy Európai Uniós rendelkezésről van szó, az unió összes tagállamánál ezek az új szabályok léptek életbe. Hogy mégis mik ezek az új szabályok? Nem árt megismerkedni velük a vásárlás előtt.

Vége a párforintos rendeléseknek

Rengetegen azért vásároltak az AliExpress-ről, mert gyakran nevetségesen alacsony áron lehetett hozzájutni hasznos eszközökhöz vagy termékekhez, méghozzá nem ritkán ingyenes szállítással.

Sajnos azonban 2021. július 1-től ezek az olcsó dolgok is vámeljárás alá kerülnek, tehát gyakorlatilag minden, ami Kínából érkezik az Európai Unió területére. Ennek már rövidtávon is beláthatatlan következményei lehetnek, a napi vámeljárások száma ugyanis a korábbi néhány százról egyik napról a másikra több ezerre növekedett, amiből akadhatnak még fennakadások a jövőre nézve.

Sávos ügyintézési díj

Mivel nem lett volna igazságos egy párszáz forintos rendelésnél megmaradni a korábbi díjszabásoknál, amikor vámköltségek esetén az áfán felül 3500 forintot kellett fizetni minden esetben, a Posta úgy döntött, hogy sávos ügyintézési díjat vezet be.

Ennek a lényege, hogy az olcsóbb és kisebb rendeléseknél kevesebbet kell fizetni, a nagyobb értékű tételeknél azonban értelemszerűen többet. Fontos továbbá az is, hogy a vásárlásnál már megfizettük-e az áfát vagy csak a termék árát, illetve az ügyintézési díjakat online, esetleg utánvéttel szeretnénk rendezni. A következő extra költségekkel kell tehát számolnunk online rendelés esetén:

ÉrtékhatárOnline fizetésUtánvétes fizetés
Ha a rendeléskor nem fizettünk áfát
0-10 EUR399799
10,01-22 EUR499899
22,01-50 EUR599999
50,01-100 EUR8991399
100,01-150 EUR13991899
Ha a rendeléskor már fizettünk áfát
0-150 EUR399799