Az elektromos rollerek a modern közlekedés egyik leginkább vitatott eszközei, melyekhez rengeteg tévhit kapcsolódik. Sokan még azt sem tudják, hol közlekedhetnek egyáltalán egy ilyen járművel?
Időről-időre heves vitákat generál a sajtóban és a magyar közvéleményben egy-egy kirívó eset az elektromos rollerek kapcsán, hiszen hiába vannak már hosszú évek óta a hazai utakon ezek a járművek, sajnálatos módon még mindig nem alkottak hozzájuk megfelelő jogszabályokat.
Ennek megfelelően igazi fekete báránynak, sehonnaninak érezheti magát az, aki elektromos rollerre pattan, hiszen sok helyen nem látják őket szívesen, legyen szó akár a járdáról, akár az úttestről, akár a kerékpársávról.
Az egyetlen probléma mindezzel, hogy mivel még mindig nem dolgoztak ki ezekhez a járművekhez egységes szabályozást, ezért senkinek sincs igaza egyetlen vitában sem, és így nehéz megválaszolni azt a kérdést is, hogy hol közlekedhetünk a mindennapokban egy elektromos rollerrel.
Egyelőre óriási a keveredés
Ha rövidre akarjuk zárni a témát, akkor a kérdésre úgy lehetne jelenleg a leginkább diplomatikusan válaszolni, hogy bárhol közlekedhetünk az elektromos rollerrel, ahol tudjuk szavatolni a saját és a többi ember biztonságát.
Csakhogy a helyzet a valóságban közel sem ennyire egyszerű, hiszen rendszeresen érkeznek olyan hírek és történetek, melyek azt mutatják, hogy sokszor még a hatóság emberei sem tudják, miként kezeljék az elektromos rollereket.
A legtöbben egyszerű rollerként tekintenek rá, nem törődnek vele, amíg nem történik szabálysértés, de nem is olyan régen keltett óriási felháborodást egy eset, amikor a rendőrök súlyos pénzbírságot szabtak ki egy fiatal lányra, miután segédmotor-kerékpárként kezelték az elektromos rollert.
Egyfajta türelmi időszakban vagyunk
A fenti eljáráson bár sokan felháborodtak, valójában azonban Pintér Sándor belügyminiszter jelentette be korábban, hogy az elektromos rollereket a rendőröknek segédmotor-kerékpárként kell kezelniük addig, amíg nem születik hozzájuk más egyéb jogszabály.
Csakhogy ennek fényében az elektromos roller-felhasználók 90 százaléka jogtalanul használja járművét, így egyfajta átmeneti türelmi időszakban vagyunk egészen addig, amíg hivatalos jogszabály nem születik a téma kapcsán, ami már a küszöbön van.
Emiatt tehát a hatósági személyen múlik a leginkább, hogy mennyire elnéző velünk szemben, amikor egy ilyen járművel közlekedünk.
Sem a járdán, sem az úttesten nem nézik jó szemmel az elektromos rollert
Ami addig is bizonyos, hogy a magyar közhangulatban az elektromos rollerek megítélése már megkezdődött, és alighanem ehhez igazítják majd a kapcsolódó jogszabályokat is. Ami bizonyos, hogy a járdára biztosan nem engedik ezeket a járműveket, hiszen túl gyorsak ahhoz, hogy a gyalogosok biztonságát garantálni lehessen.
Ezzel szemben azonban az úttesten sem nézik jó szemmel őket, ami nem meglepő, hiszen túl aprók, túl törékenyek ahhoz, hogy biztonságosan lehessen közlekedni velük az autók, a buszok és tehergépkocsik között.
Ennek köszönhetően alighanem a kerékpársáv az egyetlen olyan közeg, ahol az elektromos roller biztonságosan és szabályosan közlekedhet a jövőben, csakhogy ezt jelenleg nagyon sokan nem veszik figyelembe, nem tartják be és a rossz infrastrukturális háttér miatt ez aligha meglepő.
A KRESZ-ben még nincsenek besorolva az elektromos rollerek
Ami egyszer és mindenkorra pontot tehetne az ügy végére, az a kapcsolódó jogszabályok kidolgozása mellett a KRESZ módosítása, melyben meg lehetne határozni, hogy hová sorolhatók valójában az elektromos rollerek.
Amíg ugyanis ez nem történik meg, addig a jogszabályok szerint még járműnek sem minősíthetők. Hiába a 168/2013-as Európai Uniós rendelet – melyet több helyen irányadónak neveztek – arról, hogy egy elektromos jármű is segédmotoros kerékpárnak minősül, csakhogy ebben vannak olyan feltételek, mint például az ülés megléte, ami az elektromos rollerek zöméről hiányzik.
Bár több szabálysértési eljárás is indult az elmúlt hónapokban az elektromos rollerek kapcsán, azonban ezek többségét eredménytelenül zárták a hatóságok éppen azért, mert ezt a járművet még nem lehet sehová sem kategorizálni.
Mégis folyamatosan indulnak az eljárások – gyakran éppen azért, mert nem tudni, hogy hol lehet közlekedni a rollerekkel –, ami csak még tovább bonyolítja a kapcsolódó helyzetet.
A kerékpárok között lenne a legjobb helyük
Az eddig kialakult berögződések alapján egyébiránt az elektromos rollereknek leginkább a kerékpárok között lenne a legjobb és legideálisabb helyük, amit részben a maximum 25 km/h-ban korlátozott végsebességük is indokol.
Amennyiben így döntenének a törvényhozók, akkor az elektromos rollerek használatához nem lenne kötelezően előírt a bukósisak, a rendszám, a kötelező biztosítás, valamint a jogosítvány, ugyanakkor a járdán sem szabadna használni őket, gyalogosok között vagy zebrán csak tolni lehetne.
Addig azonban, amíg ez nem kerül feketén-fehéren leírva egy jogszabályban, a hatóságok az elektromos roller használóját úgy szankcionálhatják, mint segédmotorost, ami a büntetési tételek és az előírások tekintetében elég komoly probléma.
A német példa rendkívül szigorú
Mint abban mindenki egyetért, az elektromos rollerek megjelenése új jogszabályok meghozatalát igényli, de senki se higgye azt, hogy ez az Európai Unió más tagállamaiban nem okoz fejtörést a dolog. Németországban azonban már van egy elég szigorú példa a honi törvényhozók előtt.
Csak rendszámmal és kötelező biztosítással
Odakint már 2019-ben megalkották az első törvényt, ami az elektromos rollerek használatához kapcsolódik, azonban arrafelé kifejezetten szigorúak voltak a jogalkotók, így például az elektromos rollerek kizárólag saját rendszámmal közlekedhetnek a forgalomban.
Fémtábla helyett odakint egy matricával oldották meg ezt a kérdéskört, amivel egy esetleges rendőrségi ellenőrzésnél rögtön igazolható a kötelező biztosítás, melyet a többi járműhöz hasonlóan a rollerekre is évente meg kell kötniük a tulajdonosoknak.
14 éven aluliak nem használhatnak elektromos rollert
További szigorú szabályozás a németeknél az elektromos roller kapcsán az is, hogy ezeket a járműveket 14 éven aluli személyek nem használhatják, és bár a bukósisak nem kötelező az idősebbeknek, ugyanakkor erősen ajánlott.
A sebességkorlátozást is bevezették a rollerekhez, így kerékpár- vagy autóúton maximum 20 km/h-s tempóban lehet velük hajtani, noha az más kérdés, hogy lesz-e, aki ezt ellenőrzi, hiszen a legtöbb roller alaphangon képes 25 km/h-s sebességre, némi hozzányúlás után pedig ennél jóval többre is.
A kérdéses járművekkel lehet közlekedni járdán, de csak azokon a helyeken, ahol azt külön táblával jelezték, egyébként a kerékpárok és autók által használt szakaszok lettek biztosítva számukra.
Mi várható Magyarországon?
Remélhetőleg mielőbbi döntés, hiszen két, egymásnak igencsak ellentmondó álláspont született arról, hogy miként kell kezelni, illetve hol közlekedhet valójában az elektromos roller. Míg ugyanis a rendőrség segédmotorként kezeli, addig az illetékes kormánybiztos szerint inkább egyfajta kerékpárról beszélünk.
Már szeptemberben elindulhatnak a tárgyalások
Bár azt egyelőre megjósolni sem lehetne, hogy mikor születhet végleges döntés az ügyben, az viszont biztos, hogy Révész Máriusz, a Magyar Országgyűlés tagja szorgalmazza a tárgyalásokat, melyek közül az elsőre már idén szeptemberben sor kerülhet.
Ennek a hátterében az áll, hogy a hatóságok többször is a segédmotorosokra érvényes szabályokat alkalmaztak az elektromos rollerek használói között, ami jelenleg teljesen szürreális eljárás egy olyan jármű esetén, amiről még a magyar KRESZ sem rendelkezik.
Van hatályban lévő szabályozás az elektromos rollerre
Amit kevesen tudnak, hogy ha csak átmeneti jelleggel is, de van egy hatályban lévő szabályozás, ami az elektromos rollerekhez kapcsolódik. Ez kimondja, hogy eltérő rendelkezés hiányában ezeket a járműveket a hatóság embereinek segédmotoros kerékpárnak kell tekintenie.
Ennek köszönhető, hogy a múltban többször is ennek fényében intézkedett a rendőrség néhány elektromos roller-tulajdonossal, vagyis a szürrealitás ellenére is teljesen helyénvaló ez az eljárásrend, mint ahogyan az is, hogy valakit azért büntetnek meg vagy szólítanak fel, mert nem visel sisakot egy ilyen járművön.
Alighanem a kerékpáros szabályozások vonatkoznak majd az elektromos rollerekre
Bár Németországban is rácáfoltak a józan észre a döntéshozók, azonban Révész Máriusz szerint az elektromos rollerek sokkal közelebb állnak a kerékpárokhoz, mint a segédmotorokhoz, amit a megengedett maximális sebességük is tökéletesen alátámaszt.
Emiatt az lenne a legkézenfekvőbb megoldás, ha Magyarországon hasonló szabályozások vonatkoznának az elektromos rollerek felhasználóira, mint a kerékpárosokra, ami azt jelentené, hogy sem vezetői engedélyre, sem bukósisakra nem lenne szükség a használatukhoz.
Ami biztos, hogy a KRESZ módosítására sor kerül az elektromos rollerek miatt, de hogy mégis milyen mértékben, az kizárólag a döntéshozókon múlik majd. Ha ugyanis külön járműkategóriaként vezetik be, akkor nagy módosítások várhatók, ha viszont a kerékpárokhoz sorolják őket, akkor egyszerűbb lehet majd a helyzet.
Addig is hol közlekedjünk itthon elektromos rollerrel?
Mint a fentiekből kiderült, erre a kérdésre gyakorlatilag a jelenlegi helyzetben lehetetlen körültekintően válaszolni. Ha az ideiglenes jogszabályt követjük, akkor az elektromos roller egy kismotor, vagyis nem közlekedhet járdán és kerékpárúton, csak közúton. Ez azonban nem javasolt megfelelő védőfelszerelés és jól felszerelt jármű nélkül. Mint nagy elektromos roller kutatásunkból is kiderült, a legtöbb gyártó már mindent megtesz azért, hogy kellően biztonságos elektromos rollereket készítsenek, ugyanakkor a 25 km/h-s maximális sebesség miatt a saját biztonságunk érdekében csak kellő elővigyázatossággal és KRESZ-ismerettel hajtsunk vele forgalomban.