Xiaomi M365 Pro elektromos roller teszt

Last updated:

Egyre több szegmensben mutatja meg tudását a Xiaomi, így az okostelefonok vagy a különféle háztartási eszközök után komoly népszerűségre tettek szert az elmúlt néhány évben az elektromos rollerek piacán. Nem véletlenül, hiszen néhány egyéb gyártóhoz mérten lényegesen olcsóbban kínálják termékeiket, miközben a minőség vagy a szervizháttér tekintetében sem kell aggódniuk már miattuk a felhasználóknak.

Éppen ezért volt nagy öröm számunkra, hogy kipróbálhattuk a gyártó elektromos rollercsaládjának legújabb tagját, mely Xiaomi M365 Pro név alatt a korábban nagy sikernek örvendett M365 minden téren továbbfejlesztett változata lett, és garantáltan képes lesz kiszolgálni minden igényt a hobbiszinttől kezdve a mindennapi alkalmazásig bezárólag.

Ne szaladjunk azonban ennyire előre, lássuk szép sorjában, hogy miért is kedveltük meg annyira a Xiaomi legújabb elektromos rollerét!

Csomagolás

Miközben rengeteg gyártó fennkölten hirdeti környezetvédelmi törekvéseit, addig a Xiaomi nagy szavak nélkül törekedett mindig arra, hogy a gyakorlatban valósítsa meg a zöld gondolkodást, ami messziről észrevehető az M365 Pro csomagolásán, mely pontosan olyan egyszerű és minimalista, vagy divatos szóval élve inkább letisztult lett, mint azt a gyártótól már megszoktuk.

A termék egy egyszerű, de annál erősebb kartondobozba lett csomagolva, méghozzá összehajtva, hogy egyszerűbb legyen ilyen formán a tárolás, a logisztika és így tovább. A dobozt kibontva rögtön elénk tárulnak a direkt ide gyártott hungarocell távtartók, melyek nem engedik mozogni vagy sérülni a járművet a csomagolásban, de egy kis bontogatás után azonnal elénk tárulnak a kiegészítők, mint a töltő, a szelephosszabbító és a használati utasítás.

Semmi cicoma, semmi felesleges csomagolóanyag, csak a nagybetűs precizitás, amit akár egy német gyártó is megirigyelhetne.

A kellékeket kiszedve rögtön elénk tárul a gyönyörű termékdizájn. Fekete alumíniumvázl, amit helyenként piros vonalakkal és vezetékekkel dobtak fel, de jó minőségűek, pontos illeszkedésűek a gumifelületek, sőt külön kiemelendő a kijelző, amihez egy lakkozott műanyag fedél tartozik.

Kifejezetten látványos az egész, jó kézbe venni, jó ránézni, határozottan masszív, fiatalos az összkép, mintha a Knight Rider legendás beszélő autója adta volna hozzá az ihletet.

Összeszerelés és beüzemelés

Persze láttunk már szép elektromos rollert korábban is, ami sajnos az összeszereléskor elvérzett, annyira érződött a rossz tervezés vagy a gyenge minőség, de mindenkit megnyugtatnánk, a Xiaomi M365 Pro esetében ilyesmiről szó sem lesz.

A roller összeszereléséhez egy minden csavarhoz illeszkedő, jó minőségű imbuszkulcs jár. Ez nagyon fontos, hiszen sok összerakást igénylő termékhez adnak egyszer használatos kulcsokat, melyek az első szerelést követően eldobhatók, mert a szélek lekopnak. Túl sok beállítandó dolog nincs, mindebben pedig segítséget nyújt majd a kapcsolódó kézikönyv. Egyedül a fék manuális beállítása okozhat némi nehézséget abban az esetben, ha nem volt még korábban tárcsafékes kerékpárunk, de akinek van egy kevés műszaki érzéke, az könnyedén ráérez majd erre is.

A hardveres beállítás azonban önmagában még nem elég, szükség lesz szoftveres kalibrációra is. Ehhez egy társalkalmazás – pontosabban egy komplett applikációcsomag – áll majd a rendelkezésünkre, hiszen a Mi Home-on belül több eszközt is találunk ehhez.

Az M365 Tools például az egyik legjobb, azt mindenképpen nézzük meg, hiszen az indításkor azonnal segít a firmware kalibrálásában. Itt fontos megjegyezni, hogy összehangoljuk majd a rollert az applikációval, hiszen a kettő csak bizonyos firmware verzió esetén tud kommunikálni egymással. Erre ügyeljünk, mert ha idő előtt frissítjük a rollert, nem biztos, hogy az M365 Tools összehangolható lesz vele, amivel rengeteg lehetőségtől azonnal elesünk. Márpedig ez fontos – akárcsak az M365 Battery –, hiszen itt tudjuk beállítani például a tempomatot, láthatjuk az akkumulátor teljesítményét, de a KERS kalibrációjára szintén így keríthetünk sort.

Az első használat

A roller indítása a kalibrációt követően rendkívül egyszerű. Egyetlen gombnyomás és már húzhatjuk is a gázkart.

Maga a taposópad rendkívül masszív, biztonságos hatást kelt, nem csúszkál rajta a talpunk, a kormány stabil, kellemesen felemelhető, így akkor sem okoz problémát a használat, ha magasabbak vagyunk. Lengéscsillapítót ugyan a roller nem kapott, ellenben a gyárilag tömlős gumi – ami nem túl strapabíró ugyan, de már itthon is elérhető hozzá a defekttűrő tömörgumi – kellemesen rugózik, megfelelően keményre fújva viszonylag kényelmesen közlekedhető, nem bántja az ízületet. Bátran fújjuk fel 5 bar nyomásra, nem lesz semmi bajuk, tapasztalataink szerint kicsit jobban pattog majd a jármű, de használata mindvégig biztonságos marad.

Miután több töltési ciklust teszteltük a Xiaomi elektromos rollerét, el kell mondanunk, hogy a lengéscsillapítás hiánya a hosszabb utakon azért egy kicsit hiányzik. Nyilván ez útburkolat függvénye is, de hiába a széles kerekek, hiába a magas keréknyomás, ha egy 50-60 kilogrammos ember áll a rollerre, akkor az hajlamos erősen rázkódni. Nyilván ez tempó függvénye is, így megfelelő sebesség esetén ez a hiányosság kiküszöbölhető, jobban mondva élhető, de nem árt felkészülni rá.

Mivel ezt az elektromos rollert már kifejezetten nagy hatótávra is ajánlja a gyártó, ezért nagyszerű hír, hogy vásárolható hozzá külön üléskiegészítő, amivel ugyan az összecsukhatóságot elbukjuk, ellenben kényelmesen el tudunk robogni vele 10-20 kilométereket is kényelmesen. Hangsúlyozandó ugyanis, hogy ez a termék nemcsak hobbicélra ideális, egy teljes értékű járművet kapunk, amit egyedül a víztől kell óvnunk, semmi mástól, napos vagy borongós időben azonban elutazhatunk vele a világ végére is, ha bírja az akkumulátor.

Az M365 Pro egyébiránt ugyanúgy 8,5 colos kerekeket kapott, mint az alapkiadás, de az európai emberekhez igazítva a kormányt már magasabbra tudjuk állítani, sőt a taposót is meghosszabbították 4 centiméterrel. A változások közül kiemelendő, hogy 300W-ra nőtt a motor teljesítménye a korábbi 250-ről, de sajnos ez sem a végsebességet, sem a terhelhetőséget nem befolyásolta, így 100 kilogramm felett már nem ajánlott a használata. Mi közel 100 kilogrammal is teszteltük, azonban a szerkezet nem recsegett, nem ropogott, a 25 km/h-s végsebességet minden probléma nélkül elérte, illetve erőlködés nélkül megtartotta emelkedőn is.

Több mint 45 kilométer hatótáv

Jó hír, hogy az alapkiadáshoz mérten az M365 Pro sokkal nagyobb akkumulátort kapott az elődnél, amivel a hatótáv jelentősen megnövekedett, de mivel a 36V-os telep több áramot tud felvenni, ezért a töltési idő is gyakran elnyúlhat majd 8-10 órára, ha nulláról indulunk, de közel sem kell minden nap energiát adnunk neki. Ettől függetlenül a töltőtechnológia lehetne egy kicsit fejlettebb, de legalább gyorsabb, noha a legtöbbször hetente egy-két alkalommal elegendő lesz csatlakoztatni egy konnektorhoz.

Ennek az oka nem más, minthogy a Xiaomi M365 Pro hatótávolsága nem kevesebb, mint 45 kilométer! Legalábbis papíron, hiszen nekünk sikerült ennél is többet kihozni belőle, igaz vegyes használat mellett, nem egyhuzamban, de töltéstől-töltésig közel 50 kilométert hoztunk ki belőle, ami egyenesen elképesztőnek tekinthető, hiszen például a fővárosban vagy más nagyobb magyar városban nem lesz akadály előtte a leküzdendő távolság tekintetében.

A biztonságra sem lehet panasz

Amikor először azt éreztük a Xiaomi elektromos roller kapcsán, hogy egy igazi high-tech termékkel van dolgunk, az alighanem akkor történt, amikor megkaptuk az irányítást a fékrendszer felett, azaz átláttuk, hogy mennyire bonyolult, autókat megszégyenítő szisztéma dolgozik a járművön.

A motorfék most is megmaradt, tökéletesen működik, az ABS-technológiával ellátott tárcsafékes megoldás láttán pedig eltátottuk a szánkat, hiszen nemcsak a beállíthatósága lett nagyszerű, hanem a teljesítménye is, ami nem meglepő, hiszen egy kicsit talán túlméretezték a rendszert, de ez egyáltalán nem zavaró, éppen ellenkezőleg, kifejezetten pozitívum! Az pedig csak hab a tortán, hogy a motorfék intenzitása beállítható, de sajnos szabadonfutó opciót egyelőre nem találtunk, márpedig kerestük és nagyon hiányoltuk is.

A biztonsághoz azonban nemcsak a fékek fontosak, hanem példának okáért a világítás is. Az M365 Pro ezen a téren nem különbözik elődjétől, de ez nem probléma, hiszen már azzal sem volt különösebb baj. A kisméretű, de nagy teljesítményű LED-lámpa például nemcsak arra alkalmas, hogy lássanak minket az úton, hanem arra is, hogy sötétben megvilágítsa az előttünk lévő cirka 8-10 méteres szakaszt, miközben a hátsó lámpa a láthatóság terén tesz jó szolgálatot. Hogy mégis egy igazi rolleren érezzük magunkat, a Xiaomi egy mechanikus csengőt is alkalmazott a kormányon, ami nagyszerű szolgálatot tehet a vészhelyzet elkerülésében vagy a figyelemfelkeltés kapcsán.

Sokkal európaibb összhatás, mint eddig bármikor

A Xiaomi termékei óriási fejlődésen mentek keresztül az elmúlt években azért, hogy le tudják vetkőzni magukról az ázsiai címkézést, és bár az elektromos rollerekkel már határozottan nyugati vonalat képviseltek, azonban az M365 Pro ezen a téren még magasabbra emelte a szintet.

Ezt már a termék méretein észrevesszük, hiszen a kormány 2 centiméterrel magasabbra emelhető, így összesen már 116 centiméter a földtől mérve. A roller hossza egyébiránt 100 centiméter, amiből maga a taposó 60 centiméter lett, tehát egy 45-ös lábmérettel rendelkező, 190 centis ember is kényelmesen el tud helyezkedni rajta, nem okoz problémát a rendeltetésszerű használat.

Szintén rengeteget fejlődött a sima M365-nél méltán sokat kritizált kijelző, ami gyakorlatilag semmit sem mutatott, csak LED-ek jelezték, hogy mekkora az akkumulátor töltöttsége, de a pontos részletekhez meg kellett nézni a kapcsolódó okostelefonos applikációt – nem tudtuk például, hogy milyen sebességgel haladunk.

Az M365 Pro esetében ez a probléma megszűnt, hiszen az egyszerű, de csinos kijelző – mely napfényben is jól látható – már mutatja a pillanatnyi sebességet kilométer/órában, sőt az aktuális használati módot, valamint az akkumulátor szintjét egyaránt leolvashatjuk róla, tehát minden a rendelkezésünkre áll a tökéletes és komfortos vezetési élményhez.

További fejlesztések az előző modellhez mérten

Bár a fentiekben folyamatosan jeleztük, hogy az M365 Pro mitől jobb, vagy mivel több, mint a közvetlen elődje, az alábbiakban viszont sorra vesszük azokat a további fejlesztéseket, melyek a fentiekben kimaradtak, de mégis fontosak ahhoz, hogy lássuk: valóban volt értelme a generációváltásnak.

Merthogy a Pro változatban igazi gyermekbetegségek is javításra kerültek. Ilyen például a hátsó lámpához kapcsolódó legyakoribb hibajelenség, az ide vezető kábelt ugyanis a hátsó kerék rendszeresen eldarálta, de egy plusz biztosítóelem beiktatásával ezt a problémát orvosolták, akárcsak a tárcsafék bowdenjének állását, ami hasonló hibákat generált, bár gyakoribb volt, hogy a gumit kezdte ki a fémhuzal és nem fordítva.

Mai szemmel kifejezetten gyenge volt a sima M365 esetében a nyitható és zárható kormánymű biztosító csavarja. Ezt most egy erősebb fémlemezzel oldotta meg a Xiaomi, amit direkt megpróbáltunk elhajtogatni és eltörni, de nem sikerült, tehát valóban masszívabb darab került ide, amivel csökkenthető a balesetek valószínűsége. Ezen felül sokkal nagyobb lett a féktárcsa, ami ettől nem melegszik, de az üzemmód terén is van már három választásunk, így a takarékos ECO, a Dynamic és a Sport.

Megfelelő szervizháttér Magyarországon

Nem szabad elmenni szó nélkül amellett a tény mellett sem, hogy ha manapság Xiaomi terméket vásárol az ember, akkor már a megfelelő szervizháttér sem hiányzik, így az M365 Pro esetében sem kell kétségbe esnünk, ha tönkrement valami, hiszen vannak helyek, ahol a legtöbb problémánkat gyorsan, gyári minőségi alkatrészekkel és elérhető árakon javítják.

Defekt esetén például kérhetünk tömör gumit a rollerre, de a cserélhető elemek közé tartozik az elektromotor, az akkumulátor, a fékbowden, a csengő, az első lámpa, a töltőegység, a sárvédő, valamint a kijelzőpanel borítása is.

Hivatalos magyarországi szerviz elérhetőség: xiaomiszerviz.hu

Az ítélet

Mindent összevetve a Xiaomi M365 Pro egy nagyon jól szituált, ár-érték arányban verhetetlen elektromos roller lett, mely minden elemében rendkívül magas minőséget kínál.

Egy pillanatig sem mondaná meg róla senki, hogy nem kerül több százezer forintba és egy kínai gyártó termékéről van szó, mert minden elemében kenterbe veri a jóval drágább modelleket, melyek gyakran csak egy márkanév miatt kerülnek ennek a többszörösébe.

Bár örültünk volna neki, ha a nagyobb teljesítményű motor és akkumulátor mellé a végsebességet is feljebb tornázták volna – ezt egyébiránt szoftveres trükkökkel meg lehet valósítani, de ez egy másik történet –, a hatótáv terén viszont tiszteletreméltó teljesítménnyel rendelkezik, akár még kisebb kirándulásokhoz vagy városnézésekhez is tökéletesen ideális lehet.

A lengéscsillapítás ugyan hiányzik néha, de a biztonság terén nagyon magasra került a léc, és külön öröm a megfelelő kijelző, illetve sebességmérő alkalmazása, viszont a kibővült szoftveres háttérre sem panaszkodhatunk.

ElőnyökHátrányok
Óriási hatótávLassú töltés
Masszív kialakításA lengéscsillapítás hiánya
Biztonsági megoldásokNem gyorsult az M365-höz mérten
Verhetetlen árMég mindig nem vízálló
Sebességmérő a kormányon 
Kiváló újdonságok az előző modellhez mérten 

Amennyiben egy igazán jó elektromos rollert keresünk, a Xiaomi M365 Pro jelenleg abszolút az élmezőnyt képviseli az ár-érték arány tekintetében.

Szeretnéd megtudni, hogy milyen elektromos rollerekre érdemes odafigyelni még 2020-ban? Mire ügyeljünk a vásárlás előtt? Esetleg kérdésed van a téma kapcsán? Ha igen, olvasd el nagy elektromos roller tesztünket!