Minden eddiginél nagyobb növekedést produkált tavaly a robotporszívós piac az IDC legfrissebb jelentése alapján, amiből fény derült az öt legnagyobb gyártó nevére is.
Az IDC nyilvánosságra hozta legújabb jelentését a Globálos Okosotthoni Eszközök Piacáról, amiből kiderült, hogy világviszonylatban csak 2024 utolsó negyedévében több mint 20 millió robotporszívót szállítottak le a gyártók.
Ez az egész üzleti évre vetítve 11,2 százalékos növekedést jelent, a 12 hónapos árbevétel pedig elérte a 9,31 milliárd amerikai dollárt, ami szintén közel 20 százalékos emelkedést jelent, hiszen a robotporszívók ára is növekedést mutatott, nem csak az eladások.
A jelentés alapján megtudtuk, hogy tovább bővült az igény a csúcskategóriás fejlesztések iránt, és a 2025-ös esztendőt is leginkább ezek határozzák majd meg, különös tekintettel a mesterséges intelligenciára épülő navigációs rendszerekre, valamint a robotkarokra.
Ezek voltak 2024 legjobb robotporszívó gyártói
Az IDC összefoglalójából természetesen fény derült azokra a gyártókra is, akik a leginkább dominálták a robotporszívós piacot a tavalyi évben. Lássuk, hogy a kik alkották az élmezőnyt:
Roborock
A Roborock toronymagasan az élen fejezte be a tavalyi pénzügyi évet, hiszen globálisan képes volt az első helyen végezni, mind az eladott robotporszívók számát, mind a bevételt tekintve, amivel az iRobotot is sikerült maguk mögé utasítaniuk.
A nemzetközi piacon a Roborock 16 százalékos részesedéssel rendelkezik – vagyis a teljes eladott porszívómennyiség 16 százaléka az ő termékük volt –, aminek köszönhetően 2023-hoz viszonyítva közel 21 százalékos növekedést értek el.
Különösen népszerűek voltak a Roborock robotporszívók az északi országokban, de Törökországban, Németországban, Franciaországban és Dél-Koreában is abszolút piacvezetők lettek, így több egymást követő negyedévben az első helyre kerültek mind az eladott mennyiséget, mind a generált bevételt tekintve.
A gyártó számára határozottan prioritást élvezett a tengerentúli régió meghódítása, ehhez pedig többféle modellt állítottak a középpontba, amivel lefedik az alsó-, a közép- és a felsőkategóriát, sőt robotkaros modelljük az egész iparágat arra készteti, hogy felgyorsítsák a kutatás-fejlesztést.
iRobot
Az iRobot annak ellenére, hogy összesítettben a második helyen végzett, még mindig rengeteg piacon abszolút elsősége van, így az Egyesült Államokban, Kanadában és Japánban sem sikerült megelőznie a Roborocknak.
Főleg a nyugat-európai és az ázsiai országokban azonban akkora volt a Roborock és más gyártók befolyása, hogy globális szállításaik 6,7 százalékkal, piaci részesedésük pedig 2,6 százalékkal csökkent, így jelenleg 13,7 százalékon áll, de alulról már vészesen szorongatja őket az Ecovacs.
Főként a kínai gyártók annyira kimagasló ár-érték arányt képviselnek termékeikkel és gyors fejlesztéseikkel, hogy 2024-ben tovább szűkítették az iRobot lehetőségeit, emiatt a feltörekvő piacokon gyengébben szerepeltek, sőt termékkínálatuk változatossága is elmaradt a többiekhez képest.
Ecovacs
Az Ecovacs nevére érdemes lesz odafigyelni a jövőben, hiszen a gyártó 2024-ben 13,5 százalékos piaci részesedést ért el a globális szegmensben. Sőt, a kínai piacon abszolút elsőséget élvez, de a Roborock és Dreame egyre jobban szorongatják már.
A gyártó főleg a középkategóriában villantott nagyot a tavalyi évben, és a jövőben is ez várható tőlük, amit jól mutatnak az olyan modellek, mint a T30-as. Közkedvelt név volt a prémium kategóriában is, leginkább robotjaik felmosási tudása miatt.
A nyugati piacokon az Ecovacs jelenleg a brandépítés fázisában van, így folyamatosan zajlik a bevezetés, sőt nemcsak a robotporszívós piacot szeretnék lefedni, hanem a fűnyíró robotok, az ablaktisztító robotok és a légtisztítók világában is maradandót alkotnának.
Xiaomi
A Xiaomi évek óta megbízható névként szerepel a legjobb robotporszívó-gyártók között. Különösen a középkategóriás mezőnyben erősek, és nagy előnyükre szolgál a kiváló ár-érték arány mellett az is, hogy komplex ökoszisztémákban gondolkoznak.
A globális piacon közel 10 százalékos részesedést sikerült megszerezniük 2024-ben, de vannak régiók, ahol ennél is magasabbra sikerült emelni a lécet, így például Kína mellett a Közel-Keleten, Afrikában és Latin-Amerikában.
Utóbbi három régióban annyira népszerűek a Xiaomi robotporszívók, hogy mindegyik esetben legalább 15 százalékos piaci részesedéssel rendelkeznek.
Dreame
A Dreame szintén egy olyan név a robotporszívós piacon, amivel számolni kell. Ezt bizonyítja, hogy csak 2024-ben sikerült 36,6 százalékkal növelniük a globális eladásaikat, amivel rögtön odakerültek a legjobbak mellé, hiszen a 8 százalékos nemzetközi részesedéssel gyakorlatilag már ott loholnak a Xiaomi mögött.
Növekedésük leginkább annak köszönhető, hogy elképesztő technológiai áttöréseket értek el, miközben folyamatosan kimagasló figyelmet fordítanak a funkcionális fejlesztésekre.
Az IDC jelentése kiemelte például a saroktisztáshoz használt bionikus robotkar-technológiájukat és a hajszálak összegubancolódása elleni megoldásaikat, amelyekkel különösen elhúztak versenytársaik elől.
A Dreame esetében tavaly még a tengerentúli piac adta az értékesítések javát – a globális eladások több mint 60 százalékáról beszélhetünk –, de idén az európai és az ázsiai régiókban is szeretnének előbbre lépni – különösen a prémium szegmensben.
Kapcsolódó anyagunk:
Mi várható 2025-ben a robotporszívó piacon?
Zhao Siquan, az IDC China vezető elemzője szerint a globális robotporszívó piac 2025-ben ismét nagy előrelépést produkál majd, technológiai oldalról pedig leginkább a humanoid navigációs algoritmusok, valamint a mozgásvezérlő megoldások fejlesztése kapcsán várhatók komolyabb előrelépések a mesterséges intelligencia által.
Az elemző úgy véli, hogy a hamarosan piacra kerülő robotporszívók egy nagy lépést tesznek majd az egész lakásra kiterjedő autonóm takarítás irányába, ami mellett minden eddiginél nagyobb figyelem terelődik az okosotthonos integrációra is.