Megnéztük, hogy mit tud a gyakorlatban a NAVEE ST3 Pro elektromos roller, ami megjelenésével és tudásával azonnal levett minket a lábunkról, sőt nagyon kellemes meglepetést okozott.
A NAVEE elektromos rollerek bár alig néhány hónapja kaphatók Magyarországon, mégis elképesztő népszerűségnek örvendenek, aminek az oka főleg abban keresendő, hogy magasan hozzák azt a szintet, mint például a Xiaomi elektromos rollerek, ellenben ár-érték arányban képesek túltenni rajtuk.
Már csak emiatt is nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mit tudnak a gyakorlatban a NAVEE termékei, és sikerült is kipróbálnunk az ST3 Pro modellt, ami jelenleg a gyártó egyik csúcskategóriás terméke, és valóban magabiztosan hozza azokat a tulajdonságokat, amiket ezen a szinten már elvárhatunk.
Hagyjuk azonban az üres dicséreteket, nézzük meg inkább alaposabban, hogy milyen tapasztalatokat szereztünk a NAVEE ST3 Pro-val!
NAVEE ST3 Pro
Hatalmas dobozban, biztonságos csomagolással érkezik
Bár számítottunk rá, hogy nagyobbacska csomagban érkezik, azért minket is meglepett, hogy mekkora dobozkában jön ez az aprócska roller – amiről csakhamar bebizonyosodott, hogy egyáltalán nm is olyan apró. Éppen ellenkezőleg!
Akár webáruházból vásároljuk, akár személyesen egy üzletben, érdemes úgy készülni, hogy legyen velünk segítség, mert egyedül sem lehetetlen megemelni, de nem is kényelmes. Ellenben legalább a gyártó gondolt a biztonságra!
Azon túl ugyanis, hogy a termék doboza rendkívül látványosra sikeredett, odabent vaskos hungarocell távtartók garantálják, hogy egy karcolás se essen a rolleren, amit az érzékenyebb pontokon még extra nejlonnal is betekertek, szóval a csomagolásra nem lehet panasz.
Nem könnyű a kicsike, önmagában több mint 25 kilót nyom – emiatt biztosítást is kell kötni rá a közúti használathoz –, de ez nem véletlen, hiszen kifejezetten emberes méretekkel rendelkezik, még az én 190 centimmel is nagyon kényelmesnek találtam. Ne szaladjunk azonban ennyire előre!
A csomagban ugyanis találtunk még nagyon sok papírost, köztük egy magyar nyelvű beüzemelési útmutatót, ami nagy segítségünk volt, valamint pár csavart és egy hozzájuk való szerszámot, ami tökéletesen elegendő az összeszereléshez, illetve a töltő is ott lesz.
Elképesztően eredeti megjelenéssel rendelkezik
Már a dobozból kiemelve meg kellett állapítanunk, hogy a roller elképesztően eredeti megjelenéssel rendelkezik. A gyártó állítólag a cyberpunk stílust szerette volna átültetni a gyakorlatba, és ez alapvetően sikerült is.
A visszafelé hajlított első villa, a csillogó bronzszínű lengéscsillapítók, az enyhén, de mégis hatásosan díszített váz, vagy a különálló hátsó sárhányó nagyon csinosak, eredeti hatást adnak a roller számára, de a gumiabroncsok sem hagyományosak, egy kicsit olyanok, mint a padkavédelemmel ellátott vékonyabb autógumik.
Nagyon elnyerte a tetszésünket mindemellett a bivalyerős vázszerkezet. Ha az ember meglát egy elektromos rollert, a legtöbbször nem a masszív jelleg jut róla eszébe, a NAVEE terméke azonban már súlyával is levett minket a lábunkról.
Néhány kivételtől eltekintve nincsenek olcsó hatású műanyagelemek – egyedül a hátsó sárhányón érezhető némi spórolás, ami hajlamos zörögni is menet közben –, de a vaskos acélváz, a rendkívül széles, gumírozott és recézett fellépő vagy az erős tárcsaszerkezet azt a hatást keltette bennünk, hogy igen, erre a rollerre mi is bátran rá merünk állni a 100 kilónkkal.
Szintén bizalmat ébresztett bennünk a hátsó tárcsafék alkalmazása, valamint a masszív, kényelmes kormányszerkezet, tehát a külső tekintetében nem igazán találtunk benne kivetnivalót, egyedül azt a hátsó sárhányót gondoltuk volna át a NAVEE helyében.
Ezt leszámítva azonban nagyon vagány, fiatalos és futurisztikus a megjelenés, amivel bátran meg lehet jelenni, mert egyszerűen jól néz ki.
Négy csavar, egy applikáció és már használatra kész
Ha valaki attól tart, hogy egy ilyen elektromos rollert nehéz beüzemelni, és csak ezért nem vásárol magának ilyen terméket, annak bátran ajánljuk az ST3 Pro-t, hiszen ezt a modellt gyakorlatilag használatra kész állapotban vettük ki a dobozból.
Nem volt más teendőnk, mint a kormányoszlopot felhajtani és bekattintani a helyre – egyetlen mozdulat –, majd a kormány felső részét rögzíteni az oszlophoz, ami mindössze négy csavar behajtását jelentette.
Mi a biztonság kedvéért azért megnéztük a keréknyomást – teljesen rendben volt –, de a beüzemelés mechanikai része gyakorlatilag ennyiben kimerült. Ahhoz azonban, hogy el is tudjuk kezdeni használni a rollert, nagyon fontos beregisztrálni a terméket a társalkalmazáson keresztül, addig ugyanis folyamatosan sípol és csak korlátozott sebességgel üzemel.
Ehhez nincs más teendőnk, mint letölteni a NAVEE applikációt, regisztrálni egy fiókot magunknak, majd a roller bekapcsolását követően társítani a telefonunkkal. Ha ez sikerült, onnantól kezdve teljesen szabadon használható a roller, az alkalmazás csak segítségként szolgál.
A NAVEE ST3 Pro elektromos roller a gyakorlatban
Nagyon dinamikus, de tudna ez még többet is
A roller alapját egy 1350 W-os elektromotor adja, ami bődületes erő egy ekkora járműben. Az egyetlen probléma, hogy ezt a jogszabályok miatt nem használja ki, szinte éreztük rajta, hogy amint eléri a 25 km/h-s maximális sebességet – ez egyenes úton alig 3 másodperc, nem viccelünk –, még menne, még gyorsulna, de szoftveresen megkapta a fojtást.
Tisztában vagyunk vele, hogy a korlátozás nélkül nem kerülhetett volna forgalomba itthon, de azért azt megjegyeznénk, hogy így sem unalmas a kicsike. Nem titkoltan imádjuk a sebességet, így gyakorlatilag csak Sport módban használtuk, és egyszerűen imádtuk, hogy pillanatok alatt elérjük vele a 25 km/h-t.
Sőt, ezt még 120 kilogramm esetében is probléma nélkül hozta, márpedig az a megengedett maximális terhelése. Az 1350 W pedig magabiztos hátteret adott neki dombokon-hegyeken és terepen egyaránt.
Nemcsak aszfaltúton, hanem fűben, sóderes, sőt murvás úton és földes erdei úton egyaránt kipróbáltuk, soha nem ment el az ereje. Bár aszfaltúton csak 20 százalékos emelkedőt találtunk, ami még egy autónak is kihívás, de a roller ott is csak vitt és vitt minket előre.
Érdekesség, hogy bár nagymotorhoz vagyunk szokva, a 25 km/h mégsem tűnt kevésnek, éppen ellenkezőleg. Ez volt az a sebesség, amit még biztonságosnak éreztünk ezzel a kialakítással, de azért mind a fékrendszer, mind a kialakítás tekintetében legalább a duplája lakozik benne.
A gázkar némi megszokást igényel
Mivel motorhoz vagyunk szokva, ezért ösztönből azonnal a kormány fogókáját kezdtük el tekerni ahhoz, hogy lendületbe hozzuk a járművet, de ez nem vezetett eredményre, hiszen a terméknél a gázt a fogóka mellett található kis karral adagoljuk.
Igazából kényelmes, hüvelykujjal egyszerűen szabályozható, viszont igényel némi megszokást, hiszen különbözött mindattól, amit addig vezettünk.
Sőt, a gázkar egy kicsit túl érzékenyre sikerült, a legkisebb mozdulatra is azonnal harap, teljes gázadásnál pedig rendesen kapaszkodni kell a kormányba, mert akkorát ránt. Itt is látszik, hogy mekkora erő van a járműben.
Az indulás egyébiránt szabályozható. Az alapbeállítás az Eco mód, de van egy Sportos változata is, amit csak a gyakorlottabbaknak ajánlunk, hiszen akkor érezhetően még több lóerő szabadul fel. Mi ebben a módban simán egykerekeztünk vele induláskor, pedig nem is akartunk.
Viszont magunk között szólva: mi éppen ezeket a pillanatokat imádjuk minden járműben, legyen az akár egy motorkerékpár, akár egy elektromos roller. Erejével tehát minket kifejezetten meggyőzött, bár nyilván ez attól is függ, melyik módban használjuk.
A roller ugyanis üzemeltethető Gyalogos módban (maximum 6 km/h), Normál módban (maximum 20 km/h) és Sport módban is (maximum 25 km/h).
A lengéscsillapító nagyon jól végzi a dolgát
Az elektromos rollerezés egyik lépfenéje a lengéscsillapítás hiánya. Már közepesen rossz úton is képesek ezek a járművek rendkívül instabillá válni, ami növeli az elesés veszélyét még kisebb tempó mellett is. A NAVEE azonban egy zseniális rendszert álmodott meg ehhez a termékhez!
Teleszkópok helyett ugyanis egy autóipari minőségű négyes felfüggesztés dolgozik benne, amit Damping Arm néven emleget a gyártó. Úgy kell elképzelni ezt a rendszert, mint az autóknál a lengőkarokat, de bizonyos terepmotoroknál is láttunk már ilyen módszert a hátsó felfüggesztéseknél.
Amint ráállunk a járműre, rögtön érezzük, ahogyan a lengéscsillapítók dolgoznak, fel-le emelgetik az egyébként rendkívül masszív, 46-os lábmérettel is kényelmesen tiporható lábtámaszt. Hogy mennyire hatékony a technológia?
Normál aszfaltúton egyenesen zseniális. Olyan simán siklik a roller, mintha a gumik nem is érintkeznének a talajjal. Füves terepen már kicsit zötykölődösebb, földúton és murvás szakaszokon pedig már azért érezhetően feszegettük a határokat, de a roller mindvégig stabil maradt.
Egy lengéscsillapítónak pedig alapvetően éppen ez a feladata. Senki se várjon tükörsima futást, ha a terepviszonyok nem megfelelőek – erre a motorkerékpárok sem képesek –, viszont stabilitást adott a kezünkbe ez a technológia, ami azért nagyon fontos.
Sőt, a rollerben érdemes bekapcsolni minden esetben a TCS-t, ami gyakorlatilag egy tapadásellenőrző rendszer. Sajnos nem sikerült rájönnünk arra, miként működik – érezhetően az elektromos fékkel játszadozott a jármű –, de működött az biztos.
Az aszfaltúton, ahol részben teszteltük a rollert, nagyon sok apró kavics volt egy korábbi esőzés hatására. Ezen a felületen fékeztünk bele a rollerrel és próbáltuk megtartani a járművet – természetesen maximális sebesség mellett.
Kikapcsolt állapotban a hátsó fék teljes behúzásakor a roller hátulja érezhetően elmozdult jobbra, és bár nem csúsztunk ki, de nem is hiányzott hozzá túl sok.
Ezt a kísérletet ismételtük meg bekapcsolt TCS mellett, és teljes fékezéskor a roller bár bemozdult alattunk, érezhető volt egyfajta blokkoló és stabilizáló hatás, ami nem engedte, hogy a hátsó kerék kicsússzon, bár mindez némileg a fékhatás kárára ment.
A rendszer állítólag nedves útszakaszokon működik a legjobban, de azt eső hiányában egyelőre nem tudtuk kipróbálni, viszont a fenti kísérlet miatt nincs kétségünk a hatékonysága felől.
Kényelem? A legmagasabb szinteken!
Bár fentebb már belekaptunk néhány helyen a témába, azért fontosnak tartjuk külön is kiemelni, hogy a NAVEE elektromos rollere mennyire kényelmes és stabil szerkezet, ami részben talán a robusztusságának köszönhető.
Nem nyeklik-csuklik, igazi kezes bárányként viselkedik, és bár a kormány magassága nem állítható, de miután a 13 éves fiam azonnal beleszeretett a járműbe, és van köztünk 30 centiméter magasságkülönbség, bátran kijelenthetjük, hogy mindenki kényelmesen és biztonságosan tudott közlekedni vele.
A kormány elképesztően kényelmes, nagyon jó a fogása, minden kézre esik, így a gázkar, az irányjelző, a fékkarok, amit a széles lábtartó mellett a kellemes rugózás kísér, egyszóval mi nagyon elégedettek voltunk vele.
Sőt, a masszív kialakítás ellenére, a kormány egy mozdulattal rádönthető a rollerre, hogy szállítható legyen, de mivel eleve egy nagyobb modellről van szó, azért kell hozzá autó is, hogy elférjen, illetve erő, hogy emelgessük a több mint 25 kilót.
Egy 2023-as Toyota Corolla Sedan esetében például csak úgy fért el, hogy előre döntöttük az egyik hátsó ülést – keresztben esélytelen volt betenni –, de egy 2019-es Ford Focus kombiba is csak úgy, hogy az egész csomagtartót elfoglalta keresztben.
A fékek túl érzékenyek, de legalább hatékonyak!
Amire ráfért volna egy kis finomhangolás a NAVEE rollerénél, azok a fékek, hiszen a gázkarral együtt rendkívül hirtelenek, így kezdetben nem is nagyon tudtunk megállni vele úgy, hogy ne csússzon a hátsó kerék, vagy ha csak az első féket használtuk, akkor ne akarjunk átesni a kormányon.
Ami jó hír, hogy a fékek nagyon hatékonyak! Hátul erős tárcsafék, elől dobfék dolgozik rajta, de az egészet még egy elektromos motorfék is megtámogatja.
Nem méricskéltünk a fékteszteken, de 25 km/h-ról a rollert 2-3 méteren belül száza aszfaltúton mindig álló helyzetre tudtuk fékezni, ami azért elég nagy fegyvertény, ha a forgalomban használjuk.
Mivel nagyon sokat csúszkált a hátsó kerék, mi a tárcsafék érzékenységét egy kicsit visszavettük már az első nap után, így sokkal kiegyensúlyozottabbá vált, nem igazán csúszott meg a gumi az aszfalton, ami az abroncs tartósságát tekintve azért különösen jó hír.
Az üzemidő még mindennapi ingázáshoz is tökéletes
Nyilvánvaló, hogy annak az erőnek a kiszolgálásához, amivel a NAVEE elektromos rollere rendelkezik, óriási akkumulátor-kapacitásra van szükség, és ezen a téren sem aprózta el a dolgokat a gyártó.
Egy 48 V-os, 12,75 Ah-s akkumulátor dolgozik benne, amivel a gyártó 75 kilométeres hatótávolságot ígér a rollernek.
Miután a kötelező tesztkörök mellett nagyon sokat használtuk a járművet szimpla élvezetből is – mert tényleg élmény vele közlekedni –, illetve a gyerek is minden nap legalább 4-5 kilométert tett bele, nagyon hamar átfogó képet kaptunk az üzemidőről.
Ebben a tekintetben pedig nem okozott csalódást a jármű. Amit tudni kell, hogy a 75 km-es hatótáv – bár optimális környezetben nem tartjuk kizártnak –, a hétköznapokban nem túl reális.
Nálunk folyamatos Sport módban, vegyes használatban, általában kíméletlen gyorsításokkal olyan 55-60 kilométerre jött ki az átlag, amire határozottan azt kell mondanunk, hogy nagyon jó eredmény!
Nem szabad megfeledkezni ugyanakkor arról sem, hogy hatékonyságát egy energiavisszanyerő rendszer is szolgálja, ami fékezéskor, illetve a gázkar elengedésekor automatikusan elkezdi tölteni az akkumulátort.
Ennek az erősségét az applikációból állítottuk, és a fenti eredményeket nálunk közepes fokozaton produkálta a roller.
Világítás, index, féklámpa és még oldalsó világítás is van rajta
Mivel kétségtelen, hogy a NAVEE ST3 Pro-t egy teljes értékű járműnek szánták, amivel a forgalomban is részt vehetünk, a gyártó nagy figyelmet fordított a láthatóságra. A roller elején van egy nagyteljesítményű, sötétben is használható fényszóró, sőt még egy fényvisszaverő prizma is.
Hátul ezzel szemben egy piros lámpa kapott csak helyet, ami viszont féklámpaként is funkcionál. A kormány széleibe építve találunk rajta továbbá nagyon jól látható irányjelzőket, de a fellépő alatt még fényvisszaverőket is elhelyeztek.
Sőt mi több, a roller oldalán a földre világító, neonhatású fénycsík is található, aminek a színét ráadásul az applikációból választhatjuk. Azon túl, hogy növeli a láthatóságot, elképesztő mértékben emeli a menőség-faktort is.
Hogy a csengő ezzel szemben egyszerű mechanikus darab, kicsit ugyan ront az összképen, de vélhetően ennek is megvan az oka. Illetve legalább van a rolleren!
Az abroncsok tartósak, stabilak, de lehettek volna nagyobbak is
Amint azt fentebb már említettük, a roller nagyon speciális megjelenésű abroncsokat kapott, amelyek nem túl ballonosak, inkább a vagányabb megoldások felé tendáltak vele a mérnökök.
Alapvetően stbailnak és tartósnak mondanánk őket, masszív murvás úton sem igazán láttuk, hogy hiányoznak belőle darabok vagy megsérültek volna az élesebb kavicsoktól.
Az abroncs érdekessége, hogy tömlő nélküli kialakítású, de ugyanúgy levegőtöltettel rendelkezik, viszont nincs belső gumi. Ez szimpatikus megoldás, de még jobb, hogy a NAVEE egy speciális öngyógyuló gumit álmodott meg a rollerhez.
Ezt a tulajdonságot nem teszteltük, nem szúrtunk szöget a gumiba, holott állítólag azt még kényelmesen be tudná tömíteni probléma esetén.
A műszerfal nagyon hasznos társ
A kormány közepén a roller egy digitális műszerfallal is rendelkezik, ami nagyon egyszerű, de csinos lett, nem mellesleg pedig hasznos.
Alapesetben a választott üzemmódot és az aktuális sebességet mutatja, valamint a töltöttséget, de képes visszajelezni a felkapcsolt világítást, az irányjelzőt, a Bluetooth kapcsolatot, a lezárást, az aktív TCS-t, a guminyomást, sőt még azt is, ha az akkumulátor felforrósodott.
Tisztára olyan, mint egy autó miniatürizált műszerfala. Nekünk nagyon tetszett, sőt napsütésben is jól látható maradt.
A társalkalmazás nemcsak magyar, de óriási segítség is egyben
Végül, de nem utolsó sorban beszélnünk kell még egy kicsit a társalkalmazásról is, ami nagyon hatékony.
Ami a legjobban tetszett, hogy miután egyszer beregisztráltuk a rollert, azaz elfogadott minket a NAVEE tulajdonosoknak, akkor már applikáció nélkül is használhattuk, az alapbeállításokat elérjük a kormányról is, viszont a mélyebb beállításokhoz már az alkalmazásra van szükség.
A teljesen magyar nyelvű app ugyanis a megtett kilométerek és a statisztikák mellett lehetőséget ad például a fények módosítására, az energiavisszanyerő rendszer szabályozására, de ebből tudjuk zárolni is a járművet, egyszóval érdemes megismerkedni vele, valóban nem csak egy olyan app, amit azért fejlesztettek, mert ez az elvárás.
Nem mellesleg a termék az Apple Find My szolgáltatást is támogatja!
Erő, hatékonyság és biztonság: a NAVEE ST3 Pro elektromos roller mindent tud!
Összegezve az elhangzottakat, a NAVEE ST3 Pro érezhetően a gyártó termékkínálatának legmagasabb szintjét képviseli, ezért nehéz is rajta fogást találni, hiszen elképesztően erős, nagyon hatékony és biztonságos egyben.
Ami azonban ennél sokkal fontosabb, hogy élmény vele az utazás. Amikor a fiam kipróbálta, az arcán ugyanazt az önfeledt mosolyt láttam, mint amikor annak idején az én apám odaadta a Babettát, majd később a Simsont, és én voltam a világ legboldogabb embere, hogy körözhettem velük az udvarban.
Az élmény mellett pedig olyan tulajdonságokkal rendelkezik, ami valóban hasznossá teszi a hétköznapokban. Simán lehet vele dolgozni vagy iskolába járni még akkor is, ha egy nap akár 40-50 kilométert kell megtenni vele.
Tökéletesen fel van készítve a biztonságos közúti forgalomra, a megjelenése teljesen vagány, egyedül a sebességkorlátozás miatt húzzuk a szánkat, még ha tisztában is vagyunk azzal, hogy ez nem a NAVEE döntése volt, ezért pedig nem is rójuk fel negatívumnak.